Berlingske Business

Farverne giver panderynker for Chr. Hansen

Chr. Hansen får overskud i milliardklassen
Overskrift
ARKIVFOTO 2013 af Cees de Jong, CEO Chr. Hansen- - Se RB 23/10 2013 08.44. Chr. Hansen tjener godt på kosttilskud og enzymer. Den danske ingredienskoncern får milliardoverskud. (Foto: Jeppe Bjørn Vejlø/Scanpix 2013) Foto:
 

Der var ikke meget festfyrværkeri over størstedelen af Chr. Hansens regnskab for første kvartal, men særligt en af virksomhedens divisioner var farveløs læsning for investorerne.

Afdelingen Natural Colors levede nemlig hverken op til analytikerne eller selskabet egne forhåbninger.

- Farveafdelingen fortsætter med at præstere dårligere end vores ambitioner. 4 pct. organisk vækst sammenlignet med sidste år er ikke tilstrækkeligt, erkender administrerende direktør Cees de Jong på en telekonference.

Analytikere adspurgt af SME Direkt havde ventet en organisk vækst på 7,5 pct. i afdelingen mod sidste års tilbagegang på 4,0 pct. Væksten var den klart svageste blandt Chr. Hansens afdelinger.

- Vi fortsætter med at fokusere på, at få Natural Colors tilbage til et højere vækstniveau, og vi venter at se forbedringer i årets løb, så vi kan levere på forventningen om et vækstmål mellem 5 og 10 pct., forsikrer Cees de Jong.

Han fortæller, at selskabet har tabt nogle kunder i Mellemøsten og Asien, og samtidig er væksten dæmpet af, at det amerikanske marked fortsat er tøvende i forhold til at udskifte syntetiske farvestoffer med naturlige.

- Det er en problemstilling, vi har kæmpet med de sidste par år. Vi arbejder på at skabe opmærksomhed omkring fordelene ved at bruge naturlige farver. Vi ser positive tendenser, men konverteringen er som sådan ikke kommet i gang, uddyber selskabets finansdirektør Klaus Pedersen.

Han mener, at presset fra de amerikanske forbrugere i stigende grad er til stede, men virksomhederne skal også ønske at skifte til de dyrere naturlige farvestoffer.

Heller ikke i Kina går udviklingen som ønsket.

- Her ser vi stadigvæk lav vækst i forhold til, hvad vi mener, at vi kan og skal præstere. I Kina ser vi en styrket pipeline, men vi mangler at se det føre til salgsvækst, siger Klaus Pedersen, der på telekonferencen tilføjer, at højere råvarepriserne sætter afdelingens driftsmargin under pres.

Chr. Hansen har blandt andet foretaget en omorganisering af salgsafdelingen for at adressere udfordringerne på farveområdet, men den nye afdeling er først sat i værk i det nyligt afsluttede første kvartal.

Omsætningen i farveafdelingen udgjorde 37,9 mio. euro og det primære driftsresultat (EBIT) 2,8 mio. euro. Til sammenligning var der ifølge SME Direkt ventet en omsætning på 40 mio. euro og et driftsresultat på 5 mio. euro i divisionen.

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen