Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Falck-topchef klar til oprydning efter års hidsig vækst

30BUSDirektojjj.jpg
Allan Søgaard Larsen, topchef i Falck, har en model af en ambulance stående på sit skrivebord. Ambulance­kørsel er også fortsat Falcks største forretningsben. Foto: Claus Bech

Allan Søgaard Larsen, adm. direktør i Falck, ser frem mod et 2016, hvor han både skal håndtere hastig vækst og i stigende grad også luge ud i knopskydninger, der ikke passer ind i milliardkoncernen.

Efter i årevis at have strakt anklen og presset speederen i bund, for at milliardkoncernen kunne vokse, slipper Falcks topchef, Allan Søgaard Larsen, nu rattet med den ene hånd for at kigge sig over skulderen og få et bedre overblik over, hvad der egentlig er blevet samlet sammen på bagsædet i koncernen.

Set udefra ligner Falck en turboladet racer, hvor ledelsen har fundet et gear, der gør, at virksomheden kan holde samme væksttempo, uanset om omsætningen er fem eller 14 mia. kr. som var niveauet i 2014. Holder Falck en vækst på gennemsnitligt 13 pct. om året, som i de senere år, vil Falck runde en omsætning på 20 mia. kr. i 2017. Det vil i givet fald være tre år hurtigere end tidligere udmeldt, men det regnestykke vil Søgaard ikke kommentere.

Indefra er billedet et lidt andet, og det står mere og mere klart for Falck-ledelsen, at der er brug for en oprydning i koncernen. Den er godt nok vokset massivt i kernen, ambulancekørsel og sundhedsydelser, men undervejs er der kommet forretningsområder og aktiviteter ind, som ikke er hensigtsmæssige eller som ikke passer ind i gruppen.

»Vi er nået til et punkt i vores udvikling, hvor vi selvfølgelig skal fortsætte væksten, men også i højere grad lige kaste blikket tilbage og spørge os selv, om vi nu har fået standardiseret det, vi skal, og trukket de synergier ud, vi bør,« siger Allan Søgaard Larsen og henviser til, at det er i det lys, at oprustningen i ledelsen med ansættelsen af bl.a. den tidligere DSB-direktør Jesper Lok skal ses. Der er brug for bedre overblik.

falck

Noget skal skæres væk

Søgaard Larsen vil ikke give konkrete eksempler på, hvad der står til at blive skåret væk, men peger på en satsning i San Diego i USA i forventning om et stort udbud, som aldrig kom, som et område, der skal lukkes. Det samme gælder Falcks russiske vækstdrøm i Vladivostok, som er lagt på is, som tidligere beskrevet i Berlingske Business.

»Når man er i et meget stærkt vækstforløb, som vi har været, så er der grænser for, hvad man kan overskue. Vi er i markeder, som er meget forskellige. Der er stor forskel på at drive ambulancetjeneste i USA og gøre det i eksempelvis Danmark eller England. Men der er også mange ligheder i den bagvedliggende struktur, som vi godt kunne blive bedre til at standardisere, så vi bliver mere effektive,« siger Søgaard.

Mandag2

Falck-direktørens evne til og mod på, at forretningen vil vokse yderligere, fornægter sig dog ikke.

»Vi er vokset de seneste ti år sådan en 13-14 pct. om året, og det skal vi selvfølgelig blive ved med, og det tror jeg, der er gode muligheder for. Det har været nogenlunde ligeligt fordelt mellem organisk vækst og vækst via opkøb, og sådan ser vi det fortsat,« siger Allan Søgaard Larsen.

Ambulancekørsel er grundpillen

Godt halvdelen af Falcks forretning er ambulancekørsel, godt 20 procent er vejhjælp, mens cirka 13 pct. er sundhedsydelser, herunder egne lægeklinikker. I alle områder er der vækst, særligt ambulancedelen vokser meget i bl.a. USA og Sydamerika.

Vi er nået til et punkt i vores udvikling, hvor vi selvfølgelig skal fortsætte væksten, men også i højere grad lige kaste blikket tilbage og spørge os selv, om vi nu har fået standardiseret det, vi skal, og trukket de synergier ud, vi bør.

Allan Søgaard Larsen, adm. direktør i Falck
DEL CITAT

De sidste ti pct. er forretningsområdet Safety Services, som leverer serviceydelser til virksomheder i offshoreindustrien. Her gør det til gengæld ondt. Olieprisen, som har ligget underdrejet det seneste år med en pris under 50 dollar per tønde, trækker et blodspor efter sig af nødlidende virksomheder, hvis forretningsmodel lider under prisniveauet. Det fører til, at investeringer og offensive satsninger bliver lagt på hylden. Olieprisen er også blevet »en sten i skoen for Falck«, som Allan Søgaard Larsen udtrykker det.

»Vi har et stort område, som er svært, og det er olie og gas. Det er en fuld opbremsning. I løbet af to år er der sket en reduktion i indtjeningen på årsbasis på mere end 200 mio. kroner. Det er meget, meget voldsomt,« siger Falcks topchef.

14BUSJan-Falck-Schmidt.jpg

Falcks topledelse tilpasser derfor den del af virksomheden for at blive mere fleksibel.

»Da det gik rigtigt godt med olien, var jeg ærgerlig over, at den ikke fyldte en større del af den samlede forretning. Nu er det godt, at det trods alt ikke er mere end ti pct. Det er helt klart vores vurdering, at det her ikke er overstået i 2016, det går i hvert fald ind i 2017 og måske også senere,« siger Allan Søgaard Larsen.

Nedgangen i den olierelaterede forretning påvirker hele koncernen.

»Det er ligesom, når man spiller kort, og der kommer en joker på bordet, som vi ikke lige havde set komme. Det får en effekt,« siger Allan Søgaard Larsen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen