Berlingske Business
12:46Positiv stemning i Europa styrer uden om Madrid

EU-domstol fastholder gigantbøde til Lundbeck

Kåre Schultz, topchef Lundbeck.
Kåre Schultz, topchef Lundbeck. Foto:

Medicinalselskabet Lundbeck slipper ikke for en kæmpe bøde på 700 mio. kr., da EU-domstolen i Luxembourg torsdag eftermiddag afviste Lundbecks anke. Den langstrakte sag handler om, at Lundbeck skulle have betalt konkurrenter for at holde sig væk fra markedet for antidepressiver.

Lundbeck har gjort sig skyldig i at fifle med konkurrencen på markedet for antidepressiver ved at betale fire kopikonkurrenter for at holde sig på sidelinjen. Det har EU-domstolen netop slået fast igen torsdag eftermiddag.

I juni 2013 kom EU-Kommissionen frem til samme konklusion og tildelte dengang Lundbeck en bøde på 700 mio. kr.

Den betalte selskabet senere samme år – på trods af at medicinalkoncernen få måneder efter domsafsigelsen valgte at anke i håb om helt at få annulleret bøden eller som minimum at få den sat ned. Det håb er dog foreløbig blevet slukket, da EU-Domstolen besluttede sig for støtte EU-Kommissionens afgørelse.

Ulf Wiinberg Adm.direktør Lundbeck.

Det danske medicinalselskab har hele vejen igennem det langstrakte sagsforløb bedyret sin uskyld. Kort før dagens dom i Luxembourg afviste Lundbeck-topchef, Kåre Schultz, som altså nu har arvet den gamle sag, endnu engang, at det danske medicinalselskab skulle have brudt loven.

»Vi mener stadig ikke, at vi har gjort noget forkert,« sagde Kåre Schultz få timer før torsdagens afgørelse i Luxembourg.

Kåre Schultz' umiddelbare vurdering forud for dommen var, at det er sandsynligt, at Lundbeck vil anke sagen igen, hvis selskabet ikke fik medhold. Lundbeck har godt to måneder til at anke dommen.

Lundbeck skriver i en fondsbørsmeddelelse kort efter dommen, at selskabet er skuffet over EU-domstolens konklusion.

»Lundbeck er stærkt uenig i Kommissionens afgørelse samt i Rettens dom. Lundbecks aftaler begrænsede ikke konkurrencen, og aftalerne gik ikke videre end den beskyttelse, som allerede var fastlagt af samfundet via Lundbecks patentrettigheder,« skriver Lundbeck i meddelelsen.

Ifølge EU-Kommissionen skulle Lundbeck i 2002-2003 have betalt omkring en halv mia. kr. til fire kopiproducenter, der som modydelse afstod fra at sælge kopier af Lundbecks populære medicinalprodukt Cipramil i Europa. Lundbeck skulle ifølge anklagen have betalt kopiselskaberne et beløb, som skulle svare til den indtægt, de kunne forvente at tjene på salget af deres generiske versioner af Lundbecks antidepressiv.

For kopiselskaberne havde manøvren ifølge EU-Kommissionen den fordel, at de fik penge i kassen samtidig med, at selskaberne undgik en udmarvende patentstrid med Lundbeck. Det danske medicinalselskabs patent på Cipramil udløb nemlig først i 2003.

Lundbeck har undervejs i den juridiske fejde med EU-Kommissionen hævdet, at Kommissionens afgørelse fra 2013 indeholdt flere alvorlige juridiske og faktuelle fejl. Det danske medicinalselskab har samtidig beskyldt EU-Kommissionen for at have misforstået konkurrencereglerne på området.

pix_lund

I torsdagens afgørelse vurderer EU-domstolen dog, at EU-Kommissionen har handlet helt korrekt, da retten mener, at »de omtvistede aftaler udgjorde en konkurrencebegrænsning«.

Domstolen mener grundlæggende, at Lundbeck har været med til at skabe et kartel, der havde til formål at forsinke markedsføringen af kopiversionerne af det danske selskabs antidepressiv.

De fire kopiproducenter har samlet fået pålagt en bøde på omkring 390 mio. kr. for deres rolle i sagen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen