Berlingske Business

Erstatning til kræftramte efter natarbejde

Erstatning til kræftramte efter natarbejde - 1
Foto:

Mange års natarbejde kan føre til brystkræft. Mere end halvdelen af de anmeldte sager fra 2008 førte til erstatning fra Arbejdsskadestyrelsen.

Brystkræft efter mange års natarbejde anerkendes ofte som en arbejdsskade, der kan føre til erstatning. Arbejdsskadestyrelsen sagde sidste år ja til erstatning i mere end halvdelen af de anmeldte sager. 38 ud af 75 sager om brystkræft efter natarbejde gav erstatning. 18 af de 75 sager bliver dog taget op igen i løbet af i år.

Styrelsen venter nemlig på en ny rapport fra det internationale institut for kræftforskning IARC (The International Agency for Research om Cancer) om sammenhængen mellem brystkræft og natarbejde. I dag anerkendes sygdommen og natarbejde ikke som en arbejdsskade, men et særligt udvalg tager stilling i hver enkelt sag. Udvalget vil overveje, om påvirkning fra natarbejde skal anerkendes som erhvervssygdom, når IARC's rapport er klar.

- Bliver den det, betyder det, at sager om brystkræft efter natarbejde kan behandles af styrelsens sagsbehandlere uden at skulle til vurdering i Erhvervssygdomsudvalget, siger Anne Lind Madsen, direktør i Arbejdsskadestyrelsen.

De fleste sager kommer fra danskere, der har arbejdet i sundhedssektoren, men der har også været nogle fra forsvaret. De typiske sager handler om natarbejde i 20-30 år og vagter en gang om ugen.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen