Berlingske Business

Erhvervslivet vil have H1N1-vacciner til alle

Erhvervslivet ønsker mulighed for at tilbyde ansatte vaccine mod influenza A (H1N1) - tidligere kendt som svineinfluenza. Det kan de ikke i dag, fordi vaccinen sælges med førsteprioritet til regeringer.

Men omkostningerne ved en voldsom influenzaepidemi kan komme til at overstige udgifterne ved at vaccinere hele befolkningen. Det skriver dagbladet Børsen.

»Det ville jo være en samfundsøkonomisk god investering, at der blev købt ind, så alle danskere kunne blive vaccineret. Hvis ikke sundhedsmyndighederne ønsker det, så ville det være oplagt at give virksomhederne mulighed for at købe det af de danske myndigheder, så de kan tilbyde det til deres medarbejdere,« siger Stine Pilegaard, afdelingschef i Dansk Erhverv.

Også DI tager situationen ganske alvorligt.

»Det, der er lagt op til, er jo, at vi kan få en ganske omfattende epidemi, som kan få ganske mange til at blive syge og dermed give anledning til en stor bunke tabte arbejdsdage,« siger cheføkonom Klaus Rasmussen, der opfordrer Sundhedsstyrelsen til at analysere sagen nærmere.

Som Børsen tidligere har skrevet, har Danske Bank regnet sig frem til, at influenzaen kan give et samlet engangstab for dansk økonomi på ca. 4 mia. kr. Et tal der er baseret på Sundhedsstyrelsens hovedscenarie med 1,5 mio. smittede og beregninger fra Dansk Arbejdsgiverforening, der angiver antallet af sygedage som følge af influenza A til 2,1 millioner.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen