Berlingske Business

Eli Lilly kigger på, mens Novo Nordisk spenderer milliarder på fedme og tabletter

Novos fedmemedicin kommer i handlen i USA
Foto:

Amerikanske Eli Lilly ser afventende og spændt til fra sidelinjen, mens Novo Nordisk afprøver ukendte territorier som fedmebehandling og insulintabletter.

Seks nye midler inden for diabetesområdet er i øjeblikket under godkendelse i USA eller Europa, mens yderligere otte er i de afsluttende fase 3-forsøg.

Det viser en optælling, som Berlingske Business har foretaget blandt de fem farmaselskaber, som satser mest på diabetesforskning i øjeblikket.

Dertil kommer de syv nye diabetesmidler, som de amerikanske myndigheder godkendte sidste år, hvis man medregner Novo Nordisks nye fedmemiddel Sexenda, som er en videreudvikling af diabetesmidlet Victoza.

Novo Nordisks rival vil generobre diabetes-tronen - 1

De tre gamle diabetesselskaber, Novo Nordisk, Eli Lilly og Sanofi, fylder mest på listen. Men også Merck og Pfizer, der samarbejder om et diabetes 2-middel i de afsluttende forsøg, er godt med; især når det gælder lægemiddelkandidater i de tidlige udviklingsfaser.

Kendetegnende for selskaberne er, at de hver især satser lidt forskelligt.

Ikke mindst Novo Nordisk bevæger sig ud ad et andet spor end de andre selskaber med sit fokus på fedme og tabletbehandlinger.

Novo Nordisk har ganske vist i lighed med Eli Lilly og Sanofi en ny langtidsvirkende insulin, Tresiba, i porteføljen og er på vej med en ny, hurtigtvirkende insulin. Desuden har selskabet ligesom Eli Lilly glukoserelateret medicin i pipelinen og har vist interesse for lægemidler mod følgesygdomme.

Novos fedmemedicin kommer i handlen i USA

Insulin i tabletform

Men lige nu investerer selskabet først og fremmest stort i at producere insulin og ikke mindst GLP1-midler som Victoza i tabletform.

Samtidig satser Novo Nordisk strategisk på at udvikle fedmemedicin og fik ved juletid godkendt Saxenda i USA. Fedmebehandling ses ifølge Novo Nordisks topchef Lars Rebien Sørensen som en del af diabetesforretningen.

Eli Lilly, der tegner til at blive den største rival til Novo Nordisk, hvis man ser på pipelinen, ser indtil videre til fra sidelinjen, når det gælder fedme og insulin- og GLP1-tabletter.

Men det er to områder, som Eli Lilly indtil videre ikke har foden indenfor. Holdningen hos den store amerikanske konkurrent er at vente og se, om Novo Nordisk får noget ud af sine milliardinvesteringer.

»Vi har ingen fedmebehandling i pipelinen, men vi ser det som et meget vigtigt område, selv om det ikke er i vores aktuelle fokus. Vi satser på andre lægemiddelstoffer, som for eksempel midler der øger glukose-kontrollen,« siger Jeremy Morgan, direktør for Ely Lillys europæiske diabetesforretning.

»Vi har heller ikke noget i pipelinen i relation til tabletudgaver af insulin. Det vil være af enorm betydning for patienterne, hvis det lykkes for Novo Nordisk. Det vil være et betydeligt fremskridt, og vi er interesserede i at se, hvad der kommer ud af det. Vi følger alle udviklingen hos Novo Nordisk,« siger Jeremy Morgan.

FRANCE-POLITICS-INDUSTRY

HEALTH-OBESITY/FDA

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen