Berlingske Business

Eli Lilly får kursklø efter fiasko med Alzheimer-middel

FRANCE-ECONOMY-PHARMACEUTICAL-INDUSTRY
Arkivfoto. Eli Lillys Alzheimer-præparat, Solanezumab, der i et omfattende klinisk studie har ikke vist de resultater, som investorerne havde håbet på. Og det straffer investorerne ved at sælge ud af deres Eli Lillys-papirer, som falder med 15,1 pct. i det amerikanske formarked. Foto:

Endnu en kiste lader til at blive båret til det, som er blevet betegnet som medicinalbranchens kirkegård.

Det er Eli Lillys Alzheimer-præparat, Solanezumab, der i et omfattende klinisk studie ikke har vist de resultater, som investorerne havde håbet på. Og det straffer investorerne ved at sælge ud af deres Eli Lillys-papirer, som falder med 15,1 pct. i det amerikanske formarked.

Håbet var, at Solanezumab skulle hjælpe patienter, der lider at en mild form for demens som følge af Alzheimers. Tidligere studier af præparatet havde nemlig vist, at midlet kan sænke sygdommens fremfærd i de tidlige stadier af patienternes sygdomsforløb.

Men selv om mange af fase 3-studiets resultater talte i præparatets favør, må det amerikanske medicinalselskab erkende, at effekten opnået med behandling af Solanezumab er så begrænset, at Eli Lilly nu må opgive sine planer om at søge myndighedernes godkendelse.

- Resultaterne af Solanezumab-forsøgene var ikke, hvad vi havde håbet på, konstaterer administrerende direktør John Lechleiter i en pressemeddelelse.

Selskabet meddeler, at undersøgelsens udfald vil medføre en nedskrivning i fjerde kvartal afgift på cirka 150 mio. dollar eller 9 cent per aktie.

Efter nyheden er også aktien i Biogen, som ligeledes er i gang med at forsøge at udvikle et Alzheimers-middel, ned med 10,5 pct. i den amerikanske forhandel.

23BUSPix-Christoph-Franz-fr.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen