Berlingske Business
12:07USA's nye toldsatser kan øge spændingerne med Kina

Efter Tresiba: Mads Krogsgaard har pennen klar med den næste blockbuster

TresibaMKT
Mads Krogsgaard Thomsen, øverste forskningschef i Novo Nordisk, fik i fredags godkendt insulinet Tresiba. Men om et år er Novo formentlig klar med endnu et produkt, der har samme milliardpotentiale. Foto:

Efter den amerikanske afvisning af Tresiba i 2013 er fredagens godkendelse af samme produkt både en finansiel og organisatorisk sejr for Novo Nordisk, fortæller forskningsdirektør Mads Krogsgaard Thomsen, der har pennen klar med endnu en milliard-blockbuster efter Tresiba.

Mads Krogsgaard gik rundt på gårdspladsen på sin bondegård i Nordsjælland. Inde i stalden havde hans kone opdaget et pindsvin, der var på vej i vinterhi, og bedst som Mads Krogsgaard var på vej ind for at vise sine børn og deres legekammerat pindsvinet, ringede telefonen.

I den anden ende var en Novo Nordisk-kollega fra USA, der ville fortælle forskningsdirektøren, at diabetesmidlet Tresiba nu var blevet godkendt af de amerikanske myndigheder.

NOVONORDISK-TRESIBA/

Mads Krogsgaard måtte modvilligt lade pindsvin være pindsvin og begyndte i stedet at ringe til koncerndirektør Lars Rebien samt Novos investorchef, så en meddelelse om Tresiba-godkendelsen kunne blive sendt ud. Sent fredag ramte denne meddelelse så fondsbørsen, hvor Novo Nordisk ikke kun oplyste om godkendelse af Tresiba og Ryzodeg, men også at man har indsendt midlet Xultophy til godkendelse hos de amerikanske myndigheder.

»Det er super vigtigt, fordi vi i realiteten taler om tre forskellige produkter på verdens største enkeltmarked for insulin. Vi har kun 25 pct. markedsandel, hvilket er usædvanligt lavt for Novo Nordisk. Så nu er opgaven med Tresiba, at vi skal ind og øge vores markedsandel meget markant og på sigt blive klasseførende inden for langtidsvirkende insulin i USA,« siger Mads Krogsgaard Thomsen.

Tresibva

Sydbank har vurderet, at Tresiba vil kunne nå et topsalg på 17 mia. kr. Men Novo Nordisk har formentlig allerede den næste store blockbuster på vej i form af Xultophy, som Mads Krogsgaard Thomsen uden at forholde sig til Sydbanks tal i øvrigt, har store forventninger til:

»Jeg tror, du kan forvente lige så meget af Xultophy som af Tresiba. Det er et produkt, der har nogle af de stærkeste kliniske data bag sig i fase tre afprøvninger, som jeg nogensinde har set. Hvis ikke de stærkeste,« siger Mads Krogsgaard Thomsen, der håber, at Xultophy kan lanceres om et års tid:

»Vi har sagt, at det er vigtigt, at Tresiba bliver lanceret først og kommer ind på markedet og får etableret sin egen identitet. Sådan så lægerne vil tænke: Tresiba er den foretrukne basalinsulin, ligesom Victoza er det foretrukne GLP-1, og nu kommer firmaet så med blandingen i et pensystem: Det må det være godt.«

Novos

Tresiba er dog ikke blevet godkendt helt så hurtigt, som Novo Nordisk havde regnet med. Midlet har været på markedet i Europa og i flere andre lande gennem et stykke tid, men de amerikanske sundhedsmyndigheder meddelte i februar 2013, at man i første omgang ville se flere studier fra Novo Nordisk, inden man vendte tommelfingeren opad til Tresiba.

»Jeg var på investorroadshow, og det var Lars Rebien, der ringede til mig. Og jeg vil sige, at fornemmelsen af at få en afvisning, som ingen af os havde set komme på nogen måde, det var bare forfærdeligt. På den måde synes jeg også, vi har rejst os godt igen,« siger Mads Krogsgaard Thomsen, »Vi har en organisation, som er utrolig stærk i modvind. Det at rejse sig fra en komplet afvisning til at designe et kæmpestort klinisk hjertekarstudie på rekordtid, det er en kæmpe cadeau til organisationen. Og lidt selvisk så får det også mig til at se lidt smartere ud end i 2013.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen