Berlingske Business

Dramatisk opgør bag fyringer i høreapparatproducent

John Andersen har købt høreapparat hos Dansk HøreCenter i Cha
Det har været stor dramatik omkring fyringerne hos det privatejede amerikanske høreapparatproducent Starkey. Foto:

En stævning, som medie har fået adgang til, rettet mod Starkey fra en af de fyrede, kaster nyt lys over fyringerne.

I sidste måned blev mindst seks ledende medarbejdere, herunder store dele af topledelsen, fyret fra den privatejede amerikanske høreapparatproducent Starkey uden nærmere forklaring fra hovedaktionær og topchef William Austin. Bag fyringerne ligger et dramatisk opgør.

Det skriver Finans.

En stævning, som Finans har fået adgang til, rettet mod Starkey fra en af de fyrede, kaster nyt lys over fyringerne.

- Enten blev de fyret, fordi ejerleder William Austin ikke kunne få forfremmet sin stedsøn Brandon Sawalich, eller også skete det, fordi de ledende medarbejdere var ved at etablere en konkurrerende virksomhed, skriver Finans.

AFGHANISTAN HUMANITARIAN AID

Af stævningen fremgår det, at Starkey-ejer William Austins stedsøn Brandon Sawalich i mange år har været ansat i virksomheden og også været en del af ledelsen med titel af senior vice president. Og ifølge stævningen skyldes fyringerne, at topchefen Jerry Ruzicka nægtede at forfremme Brandon Sawalich.

- Austin gik efter at vanære Ruzicka som gengældelse for hans afvisning af at forfremme Austins stedsøn, lyder påstanden i stævningen.

Jerry Ruzicka skulle angiveligt have afvist at forfremme Brandon Sawalich med den begrundelse, at han ikke er tilstrækkeligt kvalificeret.

I stævningen peges på, at Brandon Sawalich har været ansat i Starkey, siden han var 19 år gammel, og at han aldrig har taget en uddannelse på college.

wd

Efter at Jerry Ruzicka afviste at forfremme ejerens stedsøn, blev han ifølge stævningen kørt ud på et sidespor. Og netop her ligger kimen til det, der ligner Starkeys forklaring på fyringerne.

Da Jerry Ruzicka var ansat på en kontrakt, der skulle udløbe ved skiftet til 2016 - og da det angiveligt stod klart for ham, at han var på vej til at blive fyret - begyndte han ifølge stævningen at se sig om efter, hvad han så skulle finde på.

Idéen var tilsyneladende en ny virksomhed inden for høreapparatindustrien med navnet Sound Art.

SONOVA HLDG-RESULTS/

Jerry Ruzicka sendte således e-mails om den mulige nye forretning til blandt andet sagsøger Keith Guggenberger.

Denne korrespondance har ejer William Austin på en eller anden måde fået adgang til, og stævningen viser, at det har været hans opfattelse, at nogle af medarbejderne var på vej til at stifte en konkurrent.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen