Berlingske Business

Dollarmedvind får Novo til at opjustere

Novopix
ARKIVFOTO. Novo Nordisk. Foto:

Novo Nordisk opjusterer sine forventninger til salg og indtjening på grund af den høje dollarkurs. Til gengæld er forventningerne til salgsvækst i lokalvaluta mere beherskede på seks til ni pct. for 2015.

Novo Nordisk kom ud af 2014 med en omsætningsfremgang på otte pct. målt i lokal valuta, mens væksten blev på seks pct. målt i danske kroner til 88,8 mia. kr.

Samtidig steg resultatet af primærdrift (EBIT) med 13 pct. i lokal valuta og ti pct. opgjort i kroner til 34,5 mia. kr. Nettoresultatet blev på 26,5 mia. kr. Det svarer til en vækst på fem pct., fremgår det af det netop offentliggjorte årsregnskab fra den danske medicinalkoncern.

Novo Nordisk præciserer sine forventninger til salgsvækst i lokal valuta resten af året til mellem seks og ni pct. I oktober sidste år lød forventningerne på ”høj encifret vækst”. Samtidig forventer Novo Nordisk en vækst i primær drift på ti pct. i lokal valuta.

Til gengæld betyder den høje dollarkurs, at selskabet opjusterer sine forventninger til, hvor stor væksten bliver i danske kroner.

Hvor Novo Nordisk i oktober mente, at salgsvæksten ville blive tre pct. højere end væksten i lokal valuta, mens væksten i driftsindtjeningen ville blive fem pct. højere, forventer selskabet nu, at salgsvæksten bliver 12 pct. højere i danske kroner, mens væksten i driftsindtjeningen vil blive 19 pct. højere.

At forudsige, hvordan det går med dollarkursen driller i det hele taget Novo Nordisk i øjeblikket. At regnskabet fremgår, at selskabet opererer med et tab på fem milliarder kr. i 2015, hvilket primært skyldes tab på valutaafdækningskontrakter.

”Vi er tilfredse med de finansielle resultater, Novo Nordisk har opnået i 2014, som var et år med flere udfordringer end normalt,” udtaler Novo Nordisks topchef Lars Rebien Sørensen i forbindelse med regnskabet.

”Salgsvæksten var overvejende drevet af Levemir og Victoza, og vores langtidsvirkende insulin Tresiba klarer sig fortsat godt. 2015 bliver et vigtigt år for os med de første lanceringer af Saxenda og Xultophy, samt væsentlige resultater fra vores portefølje,” siger Lars Rebien Sørensen, der også har lidt med i gaveposen til aktionærerne.

Bestyrelsen vil nemlig på generalforsamlingen foreslå, at udbyttebetalingen hæves med 11 pct. til fem kr. per aktie af 0,20 kr. Samtidig har bestyrelsen besluttet at sætte gang i et nyt aktietilbagekøbsprogram på hele 15 milliarder kr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen