Berlingske Business

Digitale recepter volder Lars Rasmussen hovedbrud

coloplast
Torsdag: Det var et par mindre bump på vækstvejen, der tvangColoplast til at indlede regnskabsåret 2014/15 med en nedjustering. Overordnet set kører forretningen helt på skinner, forsikrede topchef Lars Rasmussen. Foto:

Det er et par mindre bump på vækstvejen, der har tvunget Coloplast til at indlede regnskabsåret 2014/15 med en nedjustering. Overordnet set kører forretningen helt på skinner, forsikrer topchef Lars Rasmussen.

Coloplasts vækstambitioner er uændrede og der er ingen grund til at frygte, at selskabet ikke kan leve op til sine langsigtede vækstmål om syv til ni pct. årlig vækst.

Sådan lyder forsikringen fra Coloplasts topchef Lars Rasmussen.

”Hele forretningen kører på skinner og efter planen. I dette kvartal måler vi os op mod et meget højt 1. kvartal 2013/14, så vi har hele tiden forventet, at væksten ikke ville blive så høj i starten af regnskabsåret. Så er der så sket et par ting siden årsregnskabet for tre måneder siden, som vi ikke havde kunnet forudse,” siger Lars Rasmussen.

Det, der er sket, er dels at det russiske marked har udviklet sig værre end ventet. Antallet af statslige udbud er mindre end ventet, og værdien af udbuddene svinder også ind.

aaa

Samtidig driller indførelsen af digitale recepter i Storbritannien Coloplast. Udover at sælge sine stomiposer og katedre gennem traditionelle distributionskanaler, har Coloplast også et eget distributionsselskab, som leverer produkter fra både Coloplast og konkurrenterne direkte ud til slutbrugeren.

I Storbritannien får homecare-distributører et tilskud til distributionen fra staten, og derfor er det en forretning med en forholdsvis stor omsætning.

For at kunne levere stomiposer eller katedre direkte til patienterne, skal Coloplast have en recept fra en læge. Men Storbritannien er i øjeblikket ved at gå fra papirrecepter til digitale recepter, og i den proces er noget gået galt.

”Det er problemer, vi ikke havde forudset, men det betyder, at vi ikke kan levere produkterne til slutbrugeren, som så i stedet køber dem på et apotek eller hos en anden distributør. På grund af tilskuddet til distributionen, som vi mister, er det et tab på omsætningen, som vi mærker med det samme, og som vi ikke kan hente ind igen senere,” forklarer Lars Rasmussen.

coloplast

”Vi kender problemet er, og er i gang med at løse det. Men vi kan ikke helt forudsige, hvornår situationen igen er normal. Det er den usikkerhed, der er grunden til, at vi har nedjusteret en smule,” siger Lars Rasmussen.

Det britiske marked, som er et stort marked for Coloplast, kommer dog ikke til at trække ned i selskabets omsætning længe, forsikrer Lars Rasmussen.

”Vi har f.eks. lige lanceret den nye stomipose Sensura Mio i England, så der skal nok komme et godt tryk på det britiske marked igen,” siger Lars Rasmussen.

coloplast_urologi

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen