Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

Danskere holder fast i Novo-aktien, udlandet sælger ud

Investeringsbanker: Novo Nordisk har sovet i timen
Siden august, da Novos halvårsregnskab landede med en nedjustering, er selskabets markedsværdi faldet med over 190 mia. kr. På regnskabsdagen tabte investorerne tabte 70 mia. kr. på 10 minutter. Foto:

Mens udenlandske ejere af Novo Nordisk-aktier sælger ud, køber særligt de danske private investorer op. I en globaliseret aktie-verden er det helt normal, mener aktie- og analysechefer.

Det skriver Jyllands-Posten Erhverv.

De to typer af investorer har et forskelligt syn på aktien og tidshorisonten.

»De udenlandske er gået ind i Novo Nordisk, fordi aktien havde momentum. De har hele verden som deres handelsplads. Og når de mener, at det øjeblikkelige momentum er gået af Novo-aktien, skifter de til andre aktier eller sektorer. Danske aktionærer har typisk deres Novo-aktier liggende i pensionsdepoter, og ser Novo som en langsigtet investering,« forklarer Per Hansen, der er investeringsøkonom fra Nordnet, til Jyllands-Posten Erhverv.

Investeringsbanker: Novo Nordisk har sovet i timen

Siden august, da Novos halvårsregnskab landede med en nedjustering, er selskabets markedsværdi faldet med over 190 mia. kr. På regnskabsdagen tabte investorerne tabte 70 mia. kr. på 10 minutter.

Mens en stor del udenlandske ejere af Novo-aktier i denne periode solgte ud, valgte flere danske private investorer at købe op som eksempelvis Nordnet og Sydbank.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen