Berlingske Business
16:00Yen får medvind trods lange udsigter for højere renter

Danske medicinal-selskaber skranter i Europa

15BUSLundbeck-1.jpg
Dansk Industri frygter, at danske medicinalvirksomheders store succes på det amerikanske marked kan få dem til at overveje at flytte forskningsafdelingerne til USA. Men selv om Lundbecks succes nu er bundet op på det amerikanske marked, afviser topchefen Kåre Schultz, at selskabet vil trække sig ud af bestemte europæiske lande. Arkivfoto: Asger Ladefoged

Den danske sundhedsindustri eksporterede i 2014 for næsten 100 mia. kr. men er under hårdt pres fra udenlandsk konkurrence. De danske virksomheders markedsandel falder i Europa.

Den globale konkurrence presser den danske sundhedsindustri tilbage i Europa. Siden 2000 er Danmarks markedsandel i EU faldet fra 1,8 pct. til 1,4 pct., viser en ny analyse fra Dansk Industri (DI).

Den danske sundhedsindustris tab af terræn er bredt funderet inden for både lægemidler, hjælpemidler og medicoteknisk udstyr. Danmark er dog ikke alene om problemet, da EU-landene i stigende grad importerer sundhedsrelaterede produkter uden for Europa.

Den danske tilbagegang i Europa opvejes dog af, at eksporten til resten af verden i gennemsnit er steget med 12,4 pct. om året siden 2009. Ifølge DIs analyse er det især USA og Kina, der trækker fra. Mere end hver fjerde danske eksportkrone i sundhedsindustrien stammer fra netop de to markeder.

Rebien

De danske virksomheders stigende omsætningskurve i USA er på visse stræk drevet af, at selskaberne kan sælge dyrere produkter til amerikanerne, forklarer Tine Roed, der er direktør i Dansk Industri.

»USA har generelt været et voksende marked. Det boomer og er i vækst. Vi sælger typisk lidt dyrere produkter til USA end til andre markeder. Det er en af årsagerne til, at danske virksomheder har seksdoblet eksporten af sundhedsprodukter siden 2000. Det er en meget markant udvikling,« siger Tine Roed.

Den store amerikanske succes får dog Dansk Industri til at frygte, at danske medicinalselskaber de kommende år vil begynde at overveje, om det bedre kan betale sig at rykke deres forskningsafdelinger til USA. Det vil ifølge Tine Roed være nærliggende for virksomhederne at flytte deres forskning ind på de markeder, hvor der er mest fart på.

»Hvis virksomhederne har deres største markeder langt væk fra Danmark, så vil der være virksomheder, der spørger sig selv: Hvad er det så, vi skal i Danmark? Vores tal viser det tydeligt: Vi taber markedsandele i Europa, mens der er fremgang i USA og Kina. Og det er de markeder, der også vil boome i de kommende år,« siger Tine Roed.

Det danske medicinalselskab Lundbeck har på ganske få år oplevet en særligt slem nedgang på det europæiske marked og vender nu for alvor forretningen mod USA. Selskabets salg i Europa udgjorde i 2011 over halvdelen af den samlede omsætning, mens det i fjor blot var 39 pct.

Den udvikling fik Lundbecks nytiltrådte topchef, Kåre Schultz, til at søsætte et omfattende spareprogram ved sin allerførste regnskabspræsentation som topchef i Valby-virksomheden for en lille måned siden.

Spareplanens hovedspor var, at selskabet skulle afskedige 1.000 medarbejdere, der for langt størstedelens vedkommende skulle findes i Europa. Sideløbende med den manøvre havde Kåre Schultz travlt med at ansætte nye medarbejdere i USA, fordi selskabets salg på det marked i årets første halvår var steget med 77 pct., mens salget i Europa i samme periode var skrumpet med 35 pct.

Kåre Schultz kaldte selv øvelsen for en »omfattende strukturtilpasning«. Næste skridt i den plan kan blive, at Lundbeck på det nærmeste kan rykke helt ud af enkelte europæiske lande.

Novo

Kan man forestille sig, at Lundbeck trækker sig ud af bestemte lande i Europa, fordi forretningen simpelthen ikke hænger sammen?

»Trække ud er et forkert ord, for det vil vi jo aldrig gøre. Vi vil sælge, hvad vi kan sælge. Og derfor vil vi bevare organisationer i de forskellige lande. Men kan godt forestille sig, at nogle organisationer i Europa kan gå fra at være 100 mand til at blive ti. Det kan i teorien godt ske,« siger Kåre Schultz.

Lundbeck-bossen er ikke bleg for at kalde det store geografiske skifte fra Europa til USA for en skelsættende begivenhed for det danske medicinalselskab. Selskabets fremtid er nu ubetinget bundet op på succes på det amerikanske marked.

»Det er den største enkeltstående forandring i Lundbecks historie de seneste ti år. Vi er gået fra at være et europæisk baseret firma med stærkt salg og markedsføring i Europa til nu i langt højere grad at matche verdensmarkedet. Det vil sige, at det er USA, der er det største marked,« siger Kåre Schultz.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen