Berlingske Business

Dansk biotek-aktie banker i vejret efter grønt lys i USA

scientist woman in genetic laboratory
Der er fart på aktien i det danske biotekselskab Zealand Pharma, efter at selskabet torsdag har fået godkendt sit første diabetesmiddel til salg på det amerikanske marked. Foto: Iris. Foto:

Der er fart på aktien i det danske biotekselskab Zealand Pharma, efter at selskabet torsdag har fået godkendt sit første diabetesmiddel til salg på det amerikanske marked.

Aktien stiger torsdag med 9,2 pct. til 130 kr., hvilket er det højeste niveau siden maj.

Det er diabetesmidlet Lyxumia, som den amerikanske lægemiddelstyrelse, FDA, har sagt god for. I USA kommer midlet til at gå under navnet Adlyxin.

Scientist in lab

Zealand Pharma har et samarbejde med den franske medicinalgigant Sanofi om midlet, hvor det danske selskab har stået for udviklingen, mens franskmændene står for salg og markedsføring.

Godkendelsen i USA sikrer Zealand en betaling på 34 mio. kr., men der mulighed for yderligere betalinger på omkring 900 mio. kr., alt afhængigt af hvordan salget går.

SANOFI-DENGUE/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen