Berlingske Business
17:42

Da virkeligheden ramte Novo Nordisk

06BUSNyt-flagskibsprodukt-t.jpg
Problemet for Novo Nordisk er, at de grundlæggende strukturer og spilleregler på medicinalmarkedet er under forandring i disse år. Foto: Jens Nørgaard Larsen

Virkeligheden ramte fredag Novo Nordisk og selskabets aktionærer lige i ansigtet i form af et af de største kursfald i selskabets historie.

Hovedårsagen er, at selskabet i forbindelse med sit halvårsregnskab måtte krybe til korset og meddele, at selskabet ikke længere tror på, at det kan hente så høje priser hjem på insulin som hidtil på det største og vigtigste marked, USA, og at det får konsekvenser for selskabets fremtidige vækst og indtjening.

Problemet for Novo Nordisk er, at de grundlæggende strukturer og spilleregler på medicinalmarkedet er under forandring i disse år.

I USA er det forhandlinger mellem medicinalselskaberne og betalerne i form af store indkøbsorganisationer, der fastlægger prisen på medicin. De senere år har indkøbs­organisationerne vokset sig store gennem konsolidering, og i dag dominerer tre store selskaber. Organisationerne har derved fået langt større magt og vist sig særdeles effektive til at spille medicinalselskaberne ud mod hinanden og på den måde hive store rabatter hjem.

06BUSBerlingske-Nyhedsmagsi.jpg

Samtidig er det amerikanske insulinmarked under forandring. Det er heller ikke noget, der kan komme som en overraskelse, i og med at udviklingstiden på ny medicin er noget i retning af et årti. Men indtil for godt halvandet år siden var der reelt kun to basale insulinprodukter på markedet: franske Sanofis insulin Lantus, som var verdens bedst sælgende insulin, og så opkomlingen Levemir fra Novo Nordisk.

Siden har Sanofi og Novo Nordisk lanceret hvert deres nye produkt, og til december kommer den nye, frække dreng i klassen, Basaglar, fra amerikanske Eli Lilly. Basaglar er en såkaldt biosimilar – det vil sige en billigere kopivariant, af Lantus.

Alt det her har Novo Nordisk udmærket godt vidst var på vej. Til gengæld har Novo Nordisks ledelse tilsyneladende ikke fanget den seneste ændring i spillet om diabetes­markedet. Hidtil har dynamikken på diabetesmarkedet været sådan, at når en patient først bliver behandlet med f.eks. en bestemt insulin, så skifter de ikke. Derfor har det traditionelt været sådan, at konkurrencen handler om at kapre nye diabetespatienter.

Om Novo Nordisks topledelse har været for kæk og troet for meget på egne evner står hen i det uvisse. Men konsekvensen er, at selskabet i denne uge har måttet erkende, at det har trukket det korteste strå i prisforhandlingerne.

06BUSLars-Rebien-Soerensen-.jpg

Når aktiemarkedet reagerer så voldsomt, skyldes det, at det ikke kun er et lille skvulp på overfladen i et ellers pænt halvårsregnskab. Det handler om strukturelle forandringer på det amerikanske diabetesmarked, som ikke sådan lige er at løse. Og det handler om, at Novo Nordisks topledelse for blot et halvt år nedjusterede sine langsigtede mål, for hvor meget overskuddet vil vokse i de kommende år fra 15 til ti pct., fordi selskabet skal bruge flere penge end tidligere på at lancere nye produkter. En forudsætning var dengang ifølge topchef Lars Rebien Sørensen, at »prisudviklingen i USA ville forblive flad«, ikke negativ, selv om konkurrenten Sanofi, der står til at blive endnu hårdere ramt af udviklingen end Novo Nordisk, og enkelte analytikere, mente noget andet.

Hvorvidt Novo Nordisk kan tilpasse sig den nye virkelighed og tage den store vækst, selskabet hidtil har hentet i USA tilbage, er endnu uklart. Novo Nordisk strategi er at hente det tabte hjem ved at lancere en række nye produkter fra en pipeline, som selskabet selv roser i høje vendinger. Spørgsmålet er, om det er nok.

Billede

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen