Berlingske Business
07:58Mærsk holder tæt med baggrund for Tankers-salg

Coloplast vil sikre højere priser med nye produkter og klinisk data

coloplast
Arkivfoto. Der er ikke kun fokus på funktionerne i en ny portefølje af medicoselskabet Coloplasts produkter, der fremover også skal på markedet med kliniske data, som kan bevise, at produkternes effekt er bedre og adskiller sig fra konkurrenternes.

Der er ikke kun fokus på funktionerne i en ny portefølje af medicoselskabet Coloplasts produkter, der fremover også skal på markedet med kliniske data, som kan bevise, at produkternes effekt er bedre og adskiller sig fra konkurrenternes.

Det er nyt i industrien, og det danske selskab har arbejdet med det i længere tid, fortalte selskabets administrerende direktør, Lars Rasmussen, fredag på kapitalmarkedsdagen i London.

»Vi lægger en ekstra portefølje ind af produkter, som er meget mere klinisk differentierede, end de produkter som findes i forvejen, og vi går efter at åbne nye kategorier,« siger han til Ritzau Finans.

Det er en række produkter inden for Coloplasts kroniske forretning, som dækker over både stomi- og kontinensdivisionen, der skal bevise deres værd gennem den kliniske dokumentation.

»Vi laver et skifte til værdibaseret 'reimbursement' og markedsfører på en bedre klinisk info.«

»Vi hæver investeringsniveauet, og vi skal nu bevise, at produkterne er bedre,« siger Kristian Villumsen, der er direktør for den kroniske forretning, og påpeger, at risikoprofilen dermed også bliver større.

Formålet med at dokumentere produkternes kliniske effekter er at skabe en ny kategori i tilskudssystemerne, der findes på mange af de markeder, som Coloplast opererer på.

Ved at lancere produkter i nye tilskudskategorier har selskabet mulighed for at sikre, at der betales flere penge for produktet, mens det også bliver sværere at erstatte Coloplast-produkterne med konkurrenternes.

19BUSLars-Rasmussen-141420.jpg

RISIKOPROFILEN ØGES

Ifølge Sydbanks senioranalytiker Søren Løntoft Hansen, der dækker udviklingen i blandt andet Coloplast, er det en ny tilgang til produktudviklingen for industrien, men det er også forbundet med større risiko.

»Man tager som de første hul på noget, som man ikke har set så meget i industrien før, så på den måde er det jo faktisk rigtigt stort. På den anden side skal man stadig have nogle produkter, man kan sende hurtigt ud på markedet, og der er stadig noget risiko forbundet med at gøre det på den måde. Men det er jo en måde at differentiere Coloplast fra konkurrenterne.«

»Lige så meget upside, der kan være ved at være 'firstmover', lige så meget risiko er der måske også forbundet med det. Spørgsmålet er, når vi kigger længere frem, hvor meget betalerne egentligt efterspørger klinisk og evidensbaserede produkter for nuværende,« siger han til Ritzau Finans.

På kapitalmarkedsdagen understregede Coloplast, at selskabet vil holde fast i de såkaldte »speed to market«-produkter, der således skal lanceres sideløbende med produkterne, som sandsynligvis tager længere tid fra udvikling til lancering som følge af den ønskede kliniske dokumentation af effekterne.

Under en session kom det desuden frem, at studierne for at skaffe den kliniske dokumentation langt fra er så omfattende og dyre, som man kender dem fra medicinalbranchen. Et bud lød på, at et typisk studie for Coloplast vil tage mellem 12 og 18 måneder og indebærer tests hos omkring 100 personer.

I forbindelse med kapitalmarkedsdagen løftede Coloplast desuden sløret for et nyt produkt, der kommer på markedet i 2018. Det drejer sig om en ny udgave af katetret Speedicath, som indeholder en ny teknologi, der afviser bakterier.

Coloplast afslutter svært år med fremgang i fjerde kvartal Col

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen