Berlingske Business

Coloplast-topchef: Prognosen må ikke blive for forsigtig

Pæn vækst og fortsat snor i omkostningerne er baggrunden for, at Coloplast har kunnet overraske markedet med en stærk prognose for overskudsgraden i 2015/16.

- Vi havde nogle engangsforhold sidste år, og dem regner vi selvfølgelig ikke med at få i år, og så har vi styr på omkostningerne. Kigger du på fjerde kvartal, så havde vi faktisk en overskudsgrad på 34,5 pct. Endelig betyder væksten selvfølgelig noget. Den gør, at vi får noget skala i forretningen, siger administrerende direktør i Coloplast Lars Rasmussen til Ritzau Finans.

Efter tre nedjusteringer sidste år, havde analytikerne ifølge Ritzau Estimates taget toppen af deres forventning til overskudsgraden i 2015/16 og sænket forventningerne til marginen til 33 pct. Coloplast spiller dog ud med en forventning om 33-34 pct. mod 32 pct. i faste valutakurser sidste år.

Med andre ord venter medicokoncernen en forbedring på 1-2 pct.point, eller omkring det dobbelte af den langsigtede målsætning om en forbedring på 0,5-1 pct.point årligt.

For Lars Rasmussen har det efter nedjusteringerne været vigtigt at være forsigtig, men også realistisk.

- Hvis man kommer i en situation, hvor tingene ikke passer sammen, så vil man selvfølgelig hellere opjustere end nedjustere. Men det er en skæg disciplin, for det dur ikke, at man er så forsigtig, at man ikke tør noget som helst, og det dur heller ikke, at man er overmodig. Så det vigtigste er vel at være så realistisk, som man overhovedet kan være, siger Coloplast-bossen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen