Berlingske Business
17:46Tak for i dag

Coloplast-topchef er chokeret og ked af britisk nej

Pix - Coloplast
»Jeg er simpelthen både chokeret og ked over resultatet. Godt nok er det en vejledende afstemning, og nu skal de britiske politikere finde ud af, hvordan de vil bruge resultatet,« siger Lars Rasmussen. Foto:

Lars Rasmussen, adm. direktør i medicinalkoncernen Coloplast, er chokeret over briternes nej til EU. Hvis det britiske pund falder 10 pct., mister selskabet 160 mio. kr. i indtjening i den britiske forretning.

Lars Rasmussen, topchef i det danske medicoselskab Coloplast, er i chock over, at briterne ønsker at forlade EU. Et flertal af befolkningen har besluttet, at Storbritannien skal ud af det europæiske samarbejde.

»Jeg er simpelthen både chokeret og ked over resultatet. Godt nok er det en vejledende afstemning, og nu skal de britiske politikere finde ud af, hvordan de vil bruge resultatet,« siger Lars Rasmussen.

Han landede fredag formiddag i Kastrup Lufthavn. Efter en mellemlanding i Amsterdam fra en flyvning fra Minneapolis i forbindelse med selskabets kapitalmarkedsdage i USA stod Lars Rasmussen igen på dansk jord.

BRITAIN-EU-VOTE-STOCKS-BREXIT

»Vi har en god indtjening i England. Hvis pundet falder med 10 procent, falder vores årsomsætning med 250 mio. kr. og indtjeningen med 160 mio. kr.,« siger topchefen.

Storbritannien er Coloplasts største marked. I det seneste regnskabsår tegnede det britiske marked sig for godt to milliarder kr. u af en samlet omsætning på knap 14 milliarder kr.

I Storbritannien sælger Coloplast især sælger produkter til kroniske patienter, der har kræft mave eller tarm, vandladningsproblemer og sår.

Rohde

Er du overrasket over, at briterne stemte ja til at forlade EU?

»Jeg vidste godt, at risikoen var der. For Coloplast handler det lige nu også, hvilken kurs vi veksler danske kroner og pundet med. Danske kroner er hængt op på euroen. Gad vide, om euroen ikke også kommer til at lide under det, der sker her. På lidt længere sigt er det svært at vide, hvordan vekselforholdet bliver,« siger Lars Rasmussen.

Topchefen fastslår, at Coloplast er nødt til at køre sin forretning efter, hvor der er patienter. Og dem har koncernen mange af i Storbritannien.

»Det er et attraktivt marked for os. Vi har en stor markedsandel og vil fortsat investere der for at udbygge Coloplasts position,« siger han.

Klokken seks fredag morgen landede den administrerende direktør i lufthavnen i Amsterdam. Han åbnede han sin computer og fik et chok, da han så, at briterne havde bestemt, at de ville ud af EU.

Pix: Bank of England

Hvad sagde du til dine medarbejdere, der fulgte dig på turen?

»Hold da op. Det er virkeligt et dårligt resultat for Europa.

Hvorfor er det et dårligt resultat for Europa?

»Fordi et Europa, som har Storbritannnien med om bord, er et stærkere Europa end et Europa uden Storbritannien. Det er sgu noget skidt. For mig er det primære budskab, at Europa er blevet svækket af det britiske afstemningsresultat,« siger Lars Rasmussen.

Pix: Brexit

Ét af de mulige problemer, direktøren forudser, at selskabet i fremtiden skal søge godkendelse af sine produkter i såvel Storbritannien som EU. I dag kan Coloplast nøjes med én godkendelse af hvert enkelt produkt.

»Lige nu har vi adgang til ét Europa, når vi har fået godkendt produkter. Spørgsmålet er, om det over tid bliver vanskeligere adgang til markederne, hvis der bliver forskellige krititerier for godkendelse af produkter. Der er en masse usikkerheder, som der ikke var før,« siger administrerende direktør Lars Rasmussen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen