Berlingske Business

Coloplast-topchef: Brexit kan koste på kort sigt

Billede
Coloplast-topchef Lars Rasmussen følger givetvis godt med, når briterne torsdag sætter kryds ved, om de ønsker at blive i eller forlade EU. Foto:

Coloplast-topchef Lars Rasmussen følger givetvis godt med, når briterne torsdag sætter kryds ved, om de ønsker at blive i eller forlade EU.

For Storbritannien er nemlig det største marked for medicoselskabet, der dog ikke forventer at ændre sin strategi, hvis afstemningen ender med et britisk farvel til det europæiske samarbejde.

»Det er ikke noget, der påvirker vores villighed til at investere i landet. Det er stadig et super attraktivt marked for os, hvor vi har en meget fin position samt en masse medarbejdere. Vi har også en rigtig fin vækst, og det vil vi gøre alt for at udbygge i de kommende år,« siger topchefen til Ritzau Finans i forbindelse med selskabets kapitalmarkedsdag i Minneapolis.

Skulle et brexit blive en realitet, vil der dog være konsekvenser på kort sigt, da det er ventet, at pundet i så fald vil blive svækket.

c

»Da vi aflægger vores regnskab i danske kroner, skal vi veksle om til danske kroner fra pund. Det betyder, at for hver gang kursen falder med 10 pct., mister vi næsten en kvart mia. i omsætning og også meget på vores indtjening. Det er konsekvensen,« lyder det fra topchefen.

Han ønsker dog ikke at spekulere i, hvad de langsigtede konsekvenser kan blive, idet euro på lige fod med pundet kan blive svækket på sigt. Lars Rasmussen fortæller dog, at Coloplast er afdækket over for pundets valutaudsving i omkring 11 måneder.

Coloplast henter omkring en sjettedel af sin omsætning i Storbritannien.

LEGO

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen