Berlingske Business

Coloplast skuffer i andet kvartal men opjusterer i kroner

Coloplast har tre primære forretningsområder: stomi, kontinens og urologi, samt hud- og sårpleje.
Coloplast har tre primære forretningsområder: stomi, kontinens og urologi, samt hud- og sårpleje.

Medicokoncernen Coloplast kom på indtjeningen lidt dårligere ud af andet kvartal af sit forskudte regnskabsår 2014/15 end ventet blandt analytikerne.

Det viser regnskabet for regnskabsårets andet kvartal.


Medicoselskabet omsatte for 3447 mio. kr. mod 3017 mio. kr. i samme periode sidste år. Analytikere havde ventet et salg på 3415 mio. kr. ifølge estimater indsamlet af Ritzau Estimates.


Fordelt på forretningsområderne kom Stomi ind lidt under det ventede, mens kontinens-forretningen kom ind lidt over. De mindre forretningsområder Urologi og Hud- og Sårpleje kom ind henholdsvis lidt under og pænt over det ventede.


Driftsresultatet (EBIT) landede på 1137 mio. kr. mod minus 16 mio. kr. i andet kvartal af 2013/14, hvor indtjeningen var belastet af en hensættelse på 1 mia. kr. til produktansvarssager i USA. I forhold til analytikerforventningen om et resultat på 1150 mio. kr. var der tale om en lille negativ overraskelse.


Overskudsgraden landede på 33,0 pct. mod analytikernes forventning om 33,8 pct.

På bundlinjen realiserede Coloplast et nettooverskud på 815 mio. kr. Det skal sammenlignes med et tab på 19 mio. kr. sidste år og forventninger om et overskud 836 mio. kr. blandt analytikerne.

LILLE OPJUSTERING I KRONER


Coloplast opjusterer forventningerne til hele 2014/15 i danske kroner i forbindelse med selskabets regnskab for andet kvartal torsdag middag. Forventningerne i lokal valuta fastholdes.

Coloplast venter stadig en underliggende omsætningsvækst på 8-9 pct., men en salgsvækst på 13-14 pct. målt i kroner mod tidligere ventet 12-13 pct.

Forventningerne til EBIT-marginen opgjort i såvel kroner som lokal valuta er uændret omkring 34 pct.

Analytikerne estimerede inden regnskabet en salgsfremgang i kroner på 12,7 pct. til 14.001 mio. kr. i 2014/15. Konsensus for EBIT-marginen var 34,1 pct.

UDBYTTE


Coloplast har midt i regnskabsåret besluttet at sende 953 mio. kr. tilbage til aktionærerne i form af et udbytte på 4,5 kr. per aktie.


Udbyttet bliver udbetalt 11. maj, men aktiens handles eksklusive ret til udbytte 7. maj.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen