Berlingske Business

Coloplast sætter flere milliarder af til amerikansk retssag

colo

Coloplast har i en sag om produktansvar ved brug af transvaginale net besluttet at hensætte yderligere 3 mia. kr., og det får Coloplast til at nedjustere forventningerne for 2014/15.

Det fremgår af en meddelelse til fondsbørsen, selskabet har sendt ud.

Medicokoncernen hensatte allerede tilbage i maj 1,5 mia. kr. - heraf blev 500 mio. kr. dækket af selskabets produktansvarsforsikring - og med tirsdagens hensættelse er de samlede forventede omkostninger til retssagerne i USA oppe på 4,5 mia. kroner før skat.

pix-Coloplast

Coloplast justerer derfor forventningerne til regnskabsåret 2014/2015 og forventer nu en EBIT-margin på 10 pct. ved faste valutakurser. Tidligere ventede selskabet en overskudsgrad på 32 pct.

Coloplast påpeger dog, at hensættelsen ikke påvirker udbyttet.

- Vi er af det amerikanske retssystem blevet pålagt at tage de indledende skridt til egentlig domstolsbehandling af 200 konkrete sager. Det betyder, at vores omkostninger til retssagerne i USA vil stige, og derfor har vi fundet det nødvendigt at øge vores hensættelse, siger administrerende direktør i Coloplast, Lars Rasmussen, i fondsbørsmeddelelsen.

Coloplast har siden 2011 været part i individuelle søgsmål ved forskellige føderale domstole og delstatsdomstole i USA, hvor der er nedlagt påstand om produktansvar ved brug af transvaginale net til behandling af nedsunket underliv og stressinkontinens.

- Af fortrolighedshensyn i de igangværende forligsforhandlinger ønsker vi fremover ikke at oplyse antallet af sager, som vi er involveret i. Men med den viden der er tilgængelig for os i dag, er det vores vurdering, at de 4,5 mia. kr. vil dække de totale omkostninger forbundet med samtlige sager, siger Lars Rasmussen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen