Berlingske Business
17:34Business Live siger tak for i dag og på gensyn

Coloplast indgår amerikansk forlig og betaler 21,5 mio. kr.

Coloplast afslutter svært år med fremgang i fjerde kvartal Sun
»Vi er tilfredse med at kunne afslutte sagen endegyldigt med et forlig, der gør det muligt at komme videre og fortsætte vores aktiviteter i USA, herunder distributørsamarbejder, på samme niveau som før undersøgelsen,« siger Coloplasts administrerende direktør, Lars Rasmussen. Arkivfoto. Foto:

Medicoselskabet Coloplast skal betale en regning på 3,16 mio. dollar (21,5 mio. kr.) plus sagsomkostninger i forbindelse med et forlig med de amerikanske myndigheder.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra det amerikanske justitsministerium. Siden har Coloplast selv bekræftet forliget i en separat pressemeddelelse.

Sagen, der er indgået forlig i, omhandler beskyldninger om, at Coloplast skulle have betalt penge til leverandører af medico-udstyr, herunder amerikanske Liberator, for at føre kampagne for anvendelse af det danske selskabs produkter hos slutkunderne, skriver de amerikanske myndigheder.

Lars Rasmussen

Liberator selv har ligeledes indgået forlig med myndighederne og kan derfor se frem til et girokort på 500.000 dollar (3,4 mio. kr.).

- Kickback-betalinger for at fremme køb af medicoudstyr underminerer vores sundhedssystem og påvirker i sidste ende kundernes købsbeslutninger, hvilket øger omkostningerne for sundhedsprodukter, siger Carmen M. Ortiz, der er anklager hos de amerikanske myndigheder, i pressemeddelelsen.

anders lonning

Betalingen på godt 21 mio. kr. er inkluderet i Coloplasts årsregnskab for 2014/15, der blev offentliggjort i starten af november, og hos det danske selskab er der glæde over, at der er blevet sat punktum for sagen.

- Vi er tilfredse med at kunne afslutte sagen endegyldigt med et forlig, der gør det muligt at komme videre og fortsætte vores aktiviteter i USA, herunder distributørsamarbejder, på samme niveau som før undersøgelsen, siger Coloplasts administrerende direktør, Lars Rasmussen, i meddelelsen fra selskabet.

Coloplast

Beslutningen om at indgå et forlig er i øvrigt taget udelukkende af hensyn til forretningen og er dermed ikke en indrømmelse af, at Coloplast har gjort noget galt, fastslår selskabet desuden i meddelelsen.

- Vi er overbeviste om, at et forlig under disse omstændigheder er det rigtige at gøre for at få lukket sagen. Vi undgår at bruge mere tid og flere penge på en opslidende og langvarig juridisk proces, siger Lars Rasmussen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen