Berlingske Business

Coloplast fastholder forventningerne

Coloplast
Foto:

Resultaterne for Coloplasts tredje kvartal lander lige i underkanten af markedet forventninger, men der ændres ikke på udsigterne for hele året.

Det danske medicoselskab omsatte for tre milliarder kroner i det forskudte regnskabsårs tredje kvartal - en tand under markedets forventninger.

Driftsresultatet steg med 14 procent til 2,7 milliarder kroner. Det svarer til en overskudsgrad på 31 procent - to procentpoint bedre end i samme periode sidste år og præcis som forventet i markedet.

»Jeg er meget tilfreds med det regnskab, vi præsenterer i dag. Der er vækst i alle forretningsområder og i alle regioner, og resultatet understøtter ambitionen om at øge selskabets vækst,« siger Coloplasts administrerende direktør, Lars Rasmussen, i selskabsmeddelelsen.

På forhånd har der været spænding omkring forretningsområdet Sårpleje, hvor konkurrenten Smith&Nephew har oplevet så godt som stilstand. Men her kommer der mere muntre meldinger fra Coloplast.

»Den fortsat positive udvikling i sårpleje kan tilskrives høj vækst i Kina, Grækenland, USA og Brasilien, der mere end opvejer den fortsat negative vækst i Europa,« skriver selskabet.

Sårplejedivisionen omsætter for 403 millioner kroner og præsterer dermed en organisk vækst på syv procent.

Det største forretningsområde, Stomi, vokser otte procent til en samlet omsætning på 1,2 milliarder kroner, mens Kontinens-divisionen omsætter for en milliard kroner - en stigning på fem procent.

Det mindste forretningsområde Urologi leverer den stærkeste omsætningsvækst på 10 procent til 288 millioner kroner. Coloplast fremhæver især salget af produktet Restorelle til behandling af nedsunket underliv, som steg i et ellers faldende marked.

Der forventes fortsat en organisk omsætningsvækst på mellem seks og syv procent for hele året, samt en salgsvækst på 5-6 procent målt i danske kroner.

Coloplast oplyser, at man vil øge den globale produktionskapacitet med 130-150 millioner kroner ved at udbygge selskabets fabrik i Ungarn.

»Vi vokser år efter år, og derfor har vi brug for mere plads og mere kapacitet i produktionen,« siger administrerende direktør Lars Rasmussen til Ritzau Finans.

Netop den ungarske fabrik har en strategisk vigtig placering, idet størstedelen af Coloplasts europæiske salg ligger i netop denne region. Udover Ungarn har Coloplast produktion i Danmark, Kina, Frankrig og USA.

Regnskabsmeddelelsen indeholder ikke noget nyt om de verserende retssager i USA, hvor der er lagt sag an mod Coloplast for produktansvar i forbindelse med brug af transvaginale net til behandling af nedsunket underliv og stressinkontinens.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen