Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

Coloplast-chef trods Brexit: Storbritannien er vores solstrålehistorie

Lars Rasmussen
Coloplast-topchef Lars Rasmussen er begejstret for udviklingen på det britiske marked. Foto:

Det britiske nej tak til EU giver kontant afregning i Coloplasts regnskab, da selskabet må sænke sit salgsskøn i danske kroner. Alligevel kalder Coloplast-chef Lars Rasmussen Storbritannien for en solstrålehistorie.

Det kan godt være, at det britiske punds rutsjetur gør en anelse ondt på Coloplasts pengepung. At vekselkursen fra britiske pund til danske kroner over de seneste måneder er blevet forringet med næsten 10 pct. er dog ikke noget, der giver Coloplast-chef Lars Rasmussen de store panderynker.

Coloplast

Medico-topchefen fremhæver netop Storbritannien som selskabets helt store succeshistorie i dagens kvartalsregnskab.

»Storbritannien er vores solstrålehistorie. Vi er kommet ud af de distributionsproblemer, vi havde sidste år, hvilket betyder, at vi leverer en meget, meget tilfredsstillende vækst i det marked,« siger Lars Rasmussen.

Coloplast måtte i 2015 kæmpe hårdt med at få styr på et nyt receptsystem i Storbritannien, der betød, at det danske selskab mistede kunder på grund af ekstraordinært lange svartider. Det problem blev dog fikset, hvilket altså nu kan aflæses af regnskabstallene.

Mens flere både danske og globale selskaber har tøvet med at give håndfaste svar på, om de vil skrue ned for fremtidige investeringer i Storbritannien i kølvandet af den britiske EU-afstemning, er der ingen betænkeligheder hos Lars Rasmussen.

Pix - Coloplast

»Der er ikke noget i forbindelse med Brexit, som gør, at vi kommer til at holde vores investeringer i landet tilbage,« siger Lars Rasmussen.

Foruden udviklingen i Storbritannien kan Coloplast også byde på godt nyt, når det gælder selskabets største forretningsben – den såkaldte stomidivision.

Det skyldes primært, at Coloplast har lanceret en række nye produkter inden for området. Det er især salget i Europa, der driver medicoselskabets omsætningskurve frem over banen.

»Vi tager markedsandele i alle vores forretningsområder. Og tilmed så mange markedsandele i stomiforretningen, at vi vokser tre gange markedet. Lige præcis på det her område er det altså ikke særlig sjovt at være konkurrent til Coloplast i øjeblikket,« siger Lars Rasmussen.

Dykker man ned i selve regnskabet, rammer Coloplast en anelse ved siden af de forventninger, som analytikerne på forhånd havde stillet op. Det gælder både selskabets omsætning og driftsindtjening, som lander en smule under det ventede. Samtidig bød regnskabet fra Coloplast på en mindre nedjustering i salgsvæksten i danske kroner.

c

Det betyder, at Coloplast-aktien er faldet med knap 2 pct. i kølvandet af selskabets regnskabsopdatering.

Coloplast er C20-indeksets femte mest værdifulde selskab med en værdi på knap 115 mia. kr.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen