Berlingske Business

Coloplast-chef tjener stort på aktieoptioner

lars
Topchef for Coloplast, Lars Rasmussen, har arbejdet sig op gennem rækkerne fra nyuddannet ingeniør på fabrikken i Thisted i 1988 til administrerende direktør i 2008. Foto:

Lars Rasmussen har tjent 133 millioner på at udnytte aktieoptioner, siden han tiltrådte som administrerende direktør i Coloplast.

Lars Rasmussen har tjent godt på at udnytte aktieoptioner som administrerende direktør for medicoselskabet Coloplast. Det viser en optælling, som Jyllands-Posten bringer fredag.

Siden Lars Rasmussen trådte til i toppen af Coloplast i oktober 2008, har han tjent 133 millioner kroner. Hans fortjeneste kommer af, at han har formået at skabe en stærk udvikling i aktiekursen til stor værdi for aktionærerne.

Da Lars Rasmussen trådte til, kostede en Coloplast-aktie 80 kroner. Seks år efter er kursen seksdoblet, og i midten af juli var aktien 470 kroner værd.

q

Udover en løn, som sidste år sneg sig op på 10,2 millioner kroner inklusiv pension, kan Rasmussen glæde sig over et optionsprogram. Det vil sige, at virksomheden kan lægge aktier til side, som Lars Rasmussen senere kan købe til den pris, de havde, da optionerne blev tildelt plus 15 procent. En god forretning, hvis kursen stiger.

I februar sikrede det ham for eksempel en større portion aktier til 166 kroner stykket. Samme dag kunne han således sælge dem til 524 kroner stykket. Den dag tjente Lars Rasmussen over 40 millioner kroner.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen