Berlingske Business

Coloplast-boss: Vi vokser 40 pct. mere end markedet

coloplast
Topchef Lars Rasmussen for Coloplast. Foto:

Coloplast får bank af aktionærerne efter et halvårsregnskab, selvom selskabet som lovet øgede tempoet i 2. kvartal. Men Coloplasts topchef Lars Rasmussen lader sig ikke gå på. Vi vokser 40 pct. mere end markedet, siger han.

Coloplasts topchef Lars Rasmussen må endnu en gang skuffe investorernes tårnhøje forventninger til medicoselskabet, der især er kendt for sine stomiposer og katedre, i forbindelse med et kvartalsregnskab.

Selv er han imidlertid tilfreds med, hvordan halvåret 2014/15 er forløbet. Efter et 1. kvartal, som blev skæmmet af problemer på bl.a. det britiske og det amerikanske marked, har væksten rettet sig og omsætningen landede efter regnskabsårets første seks måneder på 6,7 mia. kr. Det er en vækst på 11 pct. målt i kroner og syv pct., hvis man ser på den organiske vækst.

”Jeg er glad for det resultat, vi er kommet ud med. Vi har pæn vækst i alle forretningsområder og de forskydninger der har været på grund af lager opbygning er ved at udjævne sig. Vi voksede 40 pct. mere end markedet i første halvår. Vi har stadig problemer med hjemmedistributionen i Storbritannien, men vi forventer at det løser sig i det indeværende regnskabsår,” siger Lars Rasmussen, der fastholder forventningerne til resultaterne for hele 2014/15.

Coloplast har tre primære forretningsområder: stomi, kontinens og urologi, samt hud- og sårpleje.

Omsætningen ventes at vokse organisk med otte-ni pct., mens vækstforventningerne i dollar få et lille nøk opad til 13-14 pct., først og fremmest på grund af den gunstige dollarkurs, mens indtjeningsgraden (EBIT-marginen) ventes at lande på 34 pct.

Efter årets første seks måneder ligger indtjeningsgraden på 33 pct., men det bliver der lavet om på i anden halvdel af regnskabsåret, lover Lars Rasmussen.

”Traditionelt er vores indtjening størst i anden del af regnskabsåret, så vi når op på en samlet indtjeningsgrad på 34 pct.,” siger Lars Rasmussen.

27BUSallan-rasmussen.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen