Berlingske Business

Coloplast-boss ser frem til fredspibe med USA

Coloplast
Coloplast-topchef Lars Rasmussen ser frem til, at striden mellem den danske virksomhed og det amerikanske justitsministerium bliver endeligt afsluttet. Coloplast har indgået en principiel aftale med de amerikanske myndigheder og venter derfor bare på det endelige punktum i sagen. Foto:

Coloplast har i princippet lukket en strid med de amerikanske myndigheder, men det danske selskab afventer stadig et endeligt punktum. Coloplasts topchef, Lars Rasmussen, ser frem til »at komme på den anden side af sagen«.

Det danske medicoselskab Coloplast blev ramt af den store aktiehammer for knap to måneder siden, da den ellers succesrige virksomhed med hovedsæde i Humlebæk dryssede et væld dårlige nyheder ud over sine investorer.

Coloplast var landet i en »perfekt storm« og havde problemer på begge sine hovedmarkeder - samtidig. I Storbritannien gav omstillingen til et elektronisk receptsystem det danske selskab svære hovedbrud, mens Coloplast i USA var kommet i vanskeligheder med det amerikanske justitsministerium.

17BUSColoplast-semenar-i-Lo.jpg

Coloplast-topchef Lars Rasmussen forsikrer, at begge problemer nu er løst. I Storbritannien leverer Coloplast igen på niveau med standarden i markedet, mens selskabet i USA har indgået en principaftale med myndighederne.

»I USA har vi den her sag, som hele industrien er blevet ramt af. Vi har indgået en principiel aftale med det amerikanske justitsministerium. Derfor ved vi også, hvad udkommet er. Det bliver rart at komme på den anden side af den,« siger Lars Rasmussen.

Han tilføjer, at Coloplast igen er begyndt at køre kampagner sammen med sine distributører og derfor forventer, at tempoet i den amerikanske forretning kommer til at rette sig igen.

lars

Sagen handler grundlæggende om, at tre tidligere Coloplast-medarbejdere har anklaget selskabet for ulovlige marketingaktiviteter. Coloplast har hele vejen igennem afvist anklagerne som grundløse, men har alligevel valgt at indgå et forlig med de amerikanske myndigheder. Det danske selskab skriver i sit regnskab tirsdag, at man har samarbejdet med det amerikanske justitsministerium og har viderebragt dokumenter og deltaget i forskellige interview.

»Hvis man kan undgå at bruge sin tid i en retssal, så skal man gøre det,« siger Lars Rasmussen.

Det danske selskab afventer nu blot, at de amerikanske myndigheder formelt får afsluttet sagen.

»Der er en administrativ praksis, hvor det amerikanske justitsministerium skriver et memorandum om undersøgelsen, som bliver offentliggjort efterfølgende. Det kommer til at indeholde alle detaljer. Og når det er ude, så er sagen endeligt afsluttet,« forklarer Lars Rasmussen.

Og derefter gælder det om at komme videre. Coloplast-chefen kan dog ikke helt afvise, at problemerne i Storbritannien og USA ikke også kan sætte sine spor i 2016.

18BUSColoplast.jpg

»Det kan da sagtens værre, at vi kan mærke det ind i næste år, fordi det er store forretninger, som skal op i gear igen, men jeg forventer selvfølgelig, at vi får lagt det bag os,« siger Coloplast-topchefen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen