Berlingske Business

Chr. Hansen er blevet bedre til at tjene penge og opjusterer nu forventningerne

Chr. Hansens topchef, Cees de Jong
Chr. Hansens topchef, Cees de Jong Foto:

Den danske ingrediensvirksomhed Chr. Hansen kom godt ud af regnskabsårets 3. kvartal. Det får virksomheden til at opjustere forventningerne lidt for hele 2014/15.

Med en omsætningsvækst på 15 pct. målt i danske kroner i regnskabsårets tredjekvartal er det gået bedre for den danske ingrediensvirksomhed Chr. Hansen end ventet. Samlet voksede salget med 13 pct. målt i danske kroner i årets første ni måneder, men fraregner man effekten af valutakurser bliver den organiske vækst på ni pct.

Det får Chr. Hansen til at indsnævre forvetningerne til hele åres salg lidt opad, fra 7-9 pct. til nu 8-9 pct, mens pengestrømsprognosen øges med cirka 20 mio. euro til »omkring 150 mio. euro«. Forventningerne til driftsindtjeningen, EBIT-marginen, er fortsat udændret »mere end« 26,5 pct.

Chr. Hansen annoncerer samtidig et udbytte til aktionærerne på 115 mio. euro, hvilket svarer til 6,57 kroner per aktie.

Chr. Hansen Holding

I mio. euro9 mdr. 14/159. mdr. 13/14Ændr.
i pct.
Omsætning62555113%
Driftsres. EBIT16013915%
Nettoresultat1119418%
Egenkapital6946418%
Overskudsgrad25,6 pct.25,1 pct.

Tredje kvartal af det forskudte regnskab bød på resultater der på alle væsentlige parametre overgik samme kvartal året forinden. Regnskabstallene viser også, at ingrediensproducenten er blevet bedre til at tjene penge siden sidste år. Mens omsætningen vokser med 15 pct. til 228,1 mio. euro, steg driftsresultatet med 16 pct. til 63,8 mio. euro.

Det er især Nordamerika, der har været den store pengemaskine i det forgangne kvartal. Valutakurserne betyder, at omsætningen stiger med 25 pct. på salg af især enzymer, ost og fermenteret mælk. Justeret for valutakurser er den organiske vækst dog kun på 7 pct.

Størst organisk vækst sker på hjemmemarkederne i Europa, hvor Chr. Hansen vokser med 9 pct. Her er det blandt andet enzymer, ost og kød, der driver væksten.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen