Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Bugnende Novo-fond lover flere penge til forskning

Bugnende Novo-fond lover flere penge til forskning - 1
Foto:

Successen for Novo Nordisk og Novozymes får direkte afsmittende virkning på det danske forskningsmiljø. Fonden bag de to selskaber skovler nemlig penge ind. Og det skal bruges til at satse stort, lover fondens bestyrelsesformand.

Mens medicinalkoncernen Novo Nordisk og søsterselskabet Novozymes skovler penge ind på salg af insulin og enzymer, sender ejerne bag Danmarks to største medicinalvirksomheder millioner den anden vej.

Sidste år løb de samlede bevillinger til forskningsprojekter og stipendier fra Novo Nordisk Fonden, der i sidste ende står som ejer af Novo Nordisk og Novozymes, således op i 193 millioner kr. Og der er mange flere penge på vej, lover fondens bestyrelsesformand, dr. tech. Ulf J. Johansson.

»Vi har i de senere år fået en stadig bedre likviditet og større formue ikke mindst takket være de gode resultater, som Novo Nordisk og Novozymes har præsteret. Vi har nu besluttet, at pengene skal bruge til fremover at spille en mere aktiv rolle i forskningsmiljøet i Danmark, såvel som internationalt,« siger Ulf J. Johansson.

Det skal ske ved, at Novo Nordisk Fonden i højere grad engagerer sig i større forskningsprojekter inden for områder af relevans for Novo Nordisk og Novozymes. Fonden er allerede så småt i gang med en efter danske forhold meget stor donation på 600 millioner kr. til etablering af et center for forskning i proteiner ved Københavns Universitet tilbage i 2007.

For en måned siden fulgte 85 millioner kr. til opbygningen af Danmarks Biobank ved Serum Instituttet. Samtidig har fonden doneret 30 millioner kr. i samarbejde med Kræftens Bekæmpelse til et forskningsprojekt, der skal kortlægge bedre behandlingsforløb for kræftpatienter.

»Vi vil stadig fastholde donationerne til mindre forskningsprojekter og stipendier, men de ekstra midler, vi får ind, skal gå til større projekter, som kan medvirke til at tiltrække de bedste forskerer til Danmark og regionen omkring os inden for områder, der har grundforskningsmæssig relevans for Novo Nordisk og Novozymes,« siger Ulf J. Johansson.

Ny strategi og direktør

Strategiskiftet kommer samtidig med, at Novo Nordisk Fonden må skifte direktør, fordi den nuværende, Gert Almind, falder for fondens 70 års grænse, og derfor stopper 1. august i år.

Som hans afløser, har Novo Nordisk Fonden valgt en af landets førende forskere inden for det sundhedsvidenskabelige område, Birgitte Nauntofte, der er professor i odontologi og prodekan ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.

»Hvis vi skal lykkes med den noget højere profilering af Novo Nordisk Fonden i de kommende år, så er det afgørende, at vi har en leder, der har et godt og kendt navn, både herhjemme og i udlandet. Det har Birgitte Nauntofte. Det bliver hendes opgave, at gennemføre en række nye store projekter og samtidig arrangere konferencer og symposier, som kan bidrage til at trække de bedste forskere til,« siger Ulf J. Johansson.

Novo Nordisk Fonden har endnu ikke offentliggjort årsregnskabet for 2008, men ifølge den afgående adm. direktør Gert Almind har fonden ikke mærket noget til finanskrisen. Tværtimod har Novo Nordisk Fonden, der næsten udelukkende henter sine indtægter gennem aktieudbytte fra Novo Nordisk og Novozymes, fået endnu flere penge - knap én milliard kr. - ind for 2008, end de fik i 2007. Det skyldes først og fremmes, at Novo Nordisk har valgt at hæve udbyttet for 2008.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen