Berlingske Business

Brud med partner sætter Coloplasts sårpleje tilbage

Coloplast

Coloplast er blevet sat tilbage på en vigtig del af sårplejemarkedet.

Problemer med sikkerheden af Devon Medicals Extricare sårplejeprodukter, der virker ved undertryk, har for nyligt fået Coloplast og Devon til at gå fra hinanden og i stedet sætte hinanden i stævne i amerikanske retslokaler

Da Coloplast indgik aftalen for få år siden, blev samarbejdet ellers karakteriseret som et strategisk skridt ind på en meget vigtig del af sårplejemarkedet. Målt i værdi er markedet på cirka 2,5 mia. dollar, og sårbehandling med såkaldt negativt pres er dermed næsten lige så stort som det traditionelle bandagemarked. Med det opsagte partnerskab har Coloplast ikke længere aktiviteter på det felt, men det er et ønske at få det igen.

coloplast flag

»Vi vil rigtigt gerne have det, for det giver os nogle muligheder i forhold til "tenders" (store udbud). Der er nogle tenders, man kun kan komme med på, hvis man også har produkter med negativt pres. Det er derfor, vi gik ind, og derfor vi gerne vil have det. Det er et stort marked«, siger Lars Rasmussen.

Under aftalen med Devon havde Coloplast eneret til salg og markedsføring af produkterne i EU, Schweiz, Brasilien, Kina, Australien, Sydkorea og Sydafrika. Foreløbigt var produkterne dog kun markedsført som pilotprojekter i Brasilien, Schweiz og Grækenland. Her opdagede Coloplast sikkerhedsproblemerne og bad Devon om at rette fejlene, hvilket amerikanerne ikke ønskede. I stedet opsagde Devon aftalen, og Coloplast sagsøgte dem.

coloplast

- Nu må så se, hvad vi så gør. Der findes selvfølgelig nogen derude, som har produkterne, men som ikke har en salgsorganisation, der kan presse dem ud. Der er mange muligheder, og vi må se, hvad der er det mest oplagte, siger Lars Rasmussen.

At udvikle produkterne selv er ikke et alternativ.

»Den beslutning traf vi for otte år siden, og det skal vi ikke«, siger Lars Rasmussen og uddyber:

»Vi har fin nok vækst i sårpleje uden det, men der er nogle muligheder, vi ikke kan gå efter, så derfor vil vi selvfølgelig gerne have det«.

Retstvisten med Devon drejer sig blandt andet om, at Coloplast vil have Devon til at tage produkter retur, hvilket amerikanerne dog ikke ønsker. Dertil kommer omkostninger på at køre produktet.

coloplast

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen