Berlingske Business

Britisk medicinalfirma får EU-godkendelse af børne-ADHD-medicin

SHIRE-M&A/ABBVIE
d over at producere ADHD-medicin lader Shire til at have aspirationer om at komme ind på blødermedicinmarkedet. Foto:

Verdens største producent af ADHD-medicin, britiske Shire, har fået godkendt sin ADHD-medicin til børn til salg på de europæiske markeder af Europa-Kommissionen.

Det skriver Financial Times.

Præparatet Intuniv, som er målrettet mod børn og unge i alderen seks til 17 år, er allerede tilgængeligt på det amerikanske marked, og blot det andet medikament til børn og unge, som er blevet godkendt til salg i Europa.

Ørnskov

Der findes allerede en række medikamenter mod ADHD, såsom Retalin og Adderall. Men der hersker bekymring for, at disse præparater kan føre til misbrug blandt unge.

- Vigtigheden af at forsyne læger med muligheden for at vælge et ikke-stimulerende alternativ, som passer bedst muligt til deres patienter, bør ikke undervurderes, hvis man tænker på kompleksiteten og forskellene i sygdomsbilledet hos børn og unge, siger Perry Sternberg, vicepræsident i Shires neurovidenskabelige enhed.

SWITZERLAND TRADITION

Ud over at producere ADHD-medicin lader Shire til at have aspirationer om at komme ind på blødermedicinmarkedet. I hvert fald har selskabet afgivet et bud på Baxalta, der blev udskilt fra den amerikanske Novo Nordisk-rival Baxter tidligere i år. Buddet lød på omkring 30 mia. dollar. Shire er dog hidtil blevet mødt med en kold skulder af Baxter.

Shire-aktien stiger mandag formiddag med 3,1 pct. til 4893 pence.

Flemming Ørnskov

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen