Berlingske Business

Britisk medcinalkæmpe vil fokusere på kerneprodukter

GSK-RESULTS/
Arkivfoto. Glaxosmithkline vil koncentrere sig om lægemidler, der genererer betydelige afkast. Foto:

Storbritanniens største medicinalselskab, Glaxosmithkline, GSK, vil koncentrere sig om lægemidler, der genererer betydelige afkast. Det skriver The Guardian.

Den nye administrerende direktør for GSK, Emma Walmsley, har udarbejdet planer om at skære næsten en ud af syv af virksomhedens kliniske udviklingsprogrammer, frasælge 130 mærker samt sælge den enhed, der arbejder på behandlinger for sjældne sygdomme

Walmsley blev direktør for GSK i april og har siden hen fokuseret på at støtte "vinderne" blandt lægemidlerne.

Direktøren understreger, at forsknings- og udviklingsbudgettet ikke vil blive beskåret, og at de sparede penge vil blive brugt på andre områder.

Selskabet vil fremover fokusere på fire områder. Det gælder luftvejssygdomme, hiv og smitsomme sygdomme samt kræft og gigt, som vil få 80 pct. af forskningsudgifterne.

»Vi må investere, hvor vi tror, at vi har et aktiv, der kan være konkurrencedygtigt og omfordele pengene på passende vis«, siger Emma Walmsley til The Guardian.

GSK's omsætning steg i andet kvartal med 12 pct. til 7,3 mia. pund, hvilket blev styrket af det svage pund.

13BUSPharmacosmos-140458.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen