Berlingske Business

Britisk erhvervsliv får ny dronning

EW
Emma Walmsley tager i marts over som chef for britiske GlaxoSmithKline. Foto:

Emma Walmsley bliver den mest magtfulde kvinde i britisk erhvervsliv, når hun til marts overtager roret i GlaxoSmithKline. Der er meget få kvindelige ledere i det britiske eliteindex FTSE100, men dog flere end i Danmark.

Om lidt over seks måneder kan 47-årige Emma Walmsley se sig selv i spejlet og vide, at hun er den mest magtfulde kvinde i britisk erhvervsliv. Til den tid, den 31. marts, overtager hun nemlig topchef-posten i den internationale medicinalgigant GlaxoSmithKline, der omsætter for over 200 mia. kroner om året.

Emma Walmsley bliver dermed den første kvinde i spidsen for GSK, og hun bliver den blot syvende kvinde i spidsen for et selskab i det britiske eliteindeks FTSE100. Dermed er topchef-ligestillingen tilsyneladende længere fremme i Storbritannien end i Danmark, hvor der kun er én enkelt kvindelig topchef i et dansk C20-selskab, TDCs Pernille Erenbjerg.

Glaxosmithkline

Den kommende topchef i GSK er hentet internt. Hun har siden 2010 drevet GSK afdeling for »consumer health«, og inden da gjorde hun karriere i kosmetikæmpen L'Oreal gennem 17 år, hvor hun blandt andet ledede selskabets forretninger i USA og i Kina.

Den Oxford-uddannede Walmsley har studeret marketing og afløser den seks år ældre Andrew Witty, der selv rekruterede Walmsley fra L'Oreal. Witty har ifølge Telegraph og Bloomberg været under en del pres fra aktionærerne på grund af selskabets strategi og en 489 mio. dollar stor bøde fra de kinesiske myndigheder på grund af bestikkelse.

Entering car

GlaxoSmithKline er resultatet af en fusion mellem Glaxo Wellcome og SmithKline Beecham, og sidstnævnte har faktisk haft en dansk topchef. Det var Jan Leschly, som stoppede i år 2000 og i dag blandt andet er medlem af bestyrelsen i A.P. Møller - Mærsk.

Billede

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen