Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Brandingekspert: GN's navneskift ligger lige til højrebenet

GN

Det ligger umiddelbart lige for, at GN Store Nord fremover kommer til at hedde GN Group, mens de to hoveddivisioner, der har været kendt som GN Resound og GN Netcom, fremover brandes som GN Hearing og GN Audio.

Sådan lyder vurderingen fra Anthony Aconis, der er stifter af og administrerende direktør for reklamebureauet Fireball, som har store kunder som PFA Pension, Alka, Toms, Nordea Fonden og Dansk Metal i folden.

Han ser navneforandringen som en vej videre ind i den strategiske retning, som GN anlagde for nogle år siden, og som har sikret selskabet massiv vækst.

- GN er et skoleeksempel på en virksomhed, der har fået en ny strategisk retning, og som derfor skal rydde op i identiteten, siger Anthony Aconis til Ritzau Finans.

- Fællesnævneren for selskabet er det at høre. Det vil GN som selskab tage ejerskab på, og derfor bliver der ryddet op i identiteten og arbejdet mere strategisk med brandingen på divisionsniveau, fortsætter han.

Anthony Aconis vurderer desuden, at der primært er tale om et ønske om at skabe mere intern sammenhæng mellem de to divisioner, der producerer henholdsvis høreapparater og headsets.

- GN har brug for en mere logisk sammenhæng. Det er meget internt kommunikerende og skal skabe en logisk sammenhæng internt i forhold til eksempelvis leverandører, siger han.

KAN SKABE NYE FORRETNINGSMULIGHEDER

Men også eksternt giver det god mening for GN at skifte navn. I høreapparatdivisionen GN Hearing har selskabet - ud over hovedbrandet Resound - også brands som Beltone, Interton og Otometrics.

Derfor giver navnet GN Hearing god mening. Men også muligheden for at udnytte synergier og den store viden om høresansen, der er på tværs af selskabet, kan blive en god forretning for GN Group fremover.

- Det bliver interessant at se, om skiftet også åbner op for nye forretningsmuligheder. Hvis det handler om, at man også har et bredere syn på markedet, kan det vise sig meget interessant fremover. Måske kan GN udvikle produkter til andre måder at høre på, som ikke kun relaterer sig til de eksisterende produkter, siger Anthony Aconis.

- Det er i hvert fald relativt visionært at kalde sig GN Hearing, hvis ambitionen med det er at komme ind for at "eje" den her sans. Derefter skal GN kigge på, hvordan man så får det omsat til nye og relevante løsninger i forbrugermarkedet, fortsætter han.

Under alle omstændigheder ville det være en god ting for GN, hvis der også er et kommercielt potentiale i den nye identitet. For en rebranding af den slags er ikke gratis.

- Sådan et projekt kommer ikke uden en stor regning. Ikke alene hele fasen med at udtænke de nye navne og den nye retning koster penge, men også implementeringen - udskiftningen af skilte og brevpapir og udviklingen af en ny hjemmeside - er en relativt stor investering, siger Anthony Aconis.

Selv om GN Store Nord officielt skifter navn til GN Group, beholder det børsnoterede selskab navnet GN Store Nord - blandt andet af historiske årsager.

Anthony Aconis er - ud over sin position som administrerende direktør hos Fireball - forfatter til flere bøger om branding og marketing, ligesom han underviser i samme emner på Copenhagen Business School (CBS).

/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen