Berlingske Business

Biotekselskab nærmer sig børsbeslutning

Lempelse af selskabsskatten
Arkivfoto. Lancheringen af Symphogen i 2015. Foto:

Biotekselskabet Symphogen har overvejet en børsnotering i årevis, men nu ser det ud til, at noteringen kan være lige om hjørnet.

Selskabet har brug for godt en milliard i ny kapital, så beslutningen skal tages snart.

Det skriver Dagbladet Børsen.

Symphogen, der udvikler antistoffer mod kræftsygdomme, er snart børsklar efter at have været potentiel kandidat siden 2006. Ifølge Symphogens topchef, Martin Olin Andersen, vil selskabet være klar med beslutningen umiddelbart efter sommerferien.

Martin Olin Andersen skal senest i år have rejst omkring 1. mia. kr. til de næste tre års drift, og ud over adgang til kapital kan en potentiel børsnotering give selskabets tålmodige investorer mulighed for salg af aktier.

Novo Holdings topchef, Kasim Kutay, der ejer 23 pct. af Symphogen og dermed er virksomhedens største aktionær, mener, at børsvejen er oplagt.

»Selskabet har været på private hænder længe. På et tidspunkt når det et bestemt punkt, så er det rigtige at gå mod en børsnotering,« siger Kasim Kutay til Dagbladet Børsen.

Siden Symphogens stiftelse for 18 år siden er der blevet skudt 4,2 mia. kr. i selskabet fra investorer og gennem privataftaler.

Hvis biotekvirksomheden til efteråret beslutter sig for at gå børsvejen, vil det sandsynligvis foregå på det danske marked.

10BUSHello-Skin-og-Leo-Inno.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen