Berlingske Business

ATP: Novos USA-rabatter var en stor negativ overraskelse

Novo Nordisk
Foto:

Den danske pensionskasse ATP er skuffet over Novos 2016. Det kom især bag på pensionskassen, at Novo Nordisk sidste sommer så sig nødsaget til at give ekstraordinært store rabatter på insulin i USA, lød det fra ATP-chef ved Novos generalforsamling.

Novo-formand Göran Ando lagde straks kortene på bordet ved Novos generalforsamling i København: 2016 har ikke været et godt år for Novo Nordisk.

Novo blev i løbet af året tvunget til at reagere på en omfattende priskrig på det amerikanske marked, som tvang selskabet til at foretage en hård opbremsning. Novo Nordisk satte i efteråret 2016 en række spareplaner i søen, som kulminerede med en større fyringsrunde i slutningen af september, hvor omkring 1000 medarbejdere mistede deres job – heraf blev cirka 500 danske ansatte ramt.

Jakob Riis

Hos den danske pensionskasse ATP udtrykte Claus Berner Møller, som er afdelingschef for danske aktier, ærgrelse over Novos 2016, som især blev skæmmet af, at den danske diabeteskæmpe måtte give heftige rabatter på det amerikanske marked.

I begyndelsen af 2016 ejede ATP Novo-aktier for knap to milliarder kroner, hvilket gør den danske medicinalaktie til en af pensionskassens største investeringer.

19MAGNovo2-100210.jpg

»I løbet af sommeren 2016 gik det op for Novo Nordisk, at selskabet var nødt til at øge rabatgivningen for 2017, hvilket var en stor negativ overraskelse. Da vi så fik selskabets guidance i forbindelse med regnskabet for tredje kvartal, blev vi igen negativt overraskede. Aktiekursen faldt med 36 pct. i løbet af 2016,« sagde Claus Berner Møller fra talerstolen i Bella Center.

Langt inde i 2016 fastholdt daværende Novo-topchef Lars Rebien Sørensen, at prisudviklingen på det altafgørende amerikanske marked ikke for alvor ville presse Novo Nordisk. Da Novos halvårsregnskab så landede i august 2016, stod det klart, at Novo Nordisk var blevet presset til at give langt større rabatter i USA, end selskabet og ikke mindst markedet havde forestillet sig.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen