Berlingske Business

Astrazeneca viste stærk bundlinje i fjerde kvartal

ASTRAZENECA-PFIZER/
Arkivfoto. Foto:

Medicinalselskabet Astrazenecas regnskab for fjerde kvartal af 2016 overgik resultatforventningerne ganske komfortabelt, men til gengæld faldt omsætningen, og selskabet varsler fald i både omsætning og overskud per aktie i 2017.

Omsætningen landede på 5,59 mia. dollar i kvartalet, hvilket var stort set på linje med analytikernes prognose på 5,57 mia. dollar. I samme kvartal i 2015 landede omsætningen på 6,40 mia. dollar.

Kerneresultatet per aktie landede på 1,21 dollar, hvilket var højere end samtlige analytikernes prognoser. Konsensus blandt analytikerne lå på 1,13 dollar. I samme kvartal af 2015 endte resultatet per aktie på 0,94.

US-ASTRAZENECA-PFIZER/

Astrazeneca venter i 2017 et fald i omsætningen på et "lavt eller middelt en-cifret niveau", mens resultatet per aktie ventes at falde med en procentsats på i den lave ende eller midten af tierne ved konstante valutakurser.

- Vores finansielle resultater for året var på linje med forventningerne og reflekterer den igangværende omstilling af vores selskab, skriver administrerende direktør Pascal Soriot i regnskabet.

Salget af Astrazenecas lægemidler Bydureon og Byetta, der tilhører samme produktklasse som Novo Nordisks Victoza, faldt i fjerde kvartal. Omsætningen for Bydureon i fjerde kvartal udgjorde 142 mio. dollar mod 155 mio. dollar i samme kvartal af 2015. Omsætningen for Byetta faldt 22 pct. til 55 mio. dollar.

Patienter i USA sagsøger Novo Nordisk for priskartel

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen