Berlingske Business

Analytikere: Tresiba-godkendelse er ufattelig væsentlig

Tresibva
Her ses Tresiba på produktionsbåndene hos Novo Nordisk, der med godkendelsen af det vitale produkt kan forvente at bibeholde sin stærke vækst. Foto:

Der var meget på spil for Novo Nordisk med Tresiba-godkendelsen. Selskabets vækstrater afhang af godkendelsen, men også fremtidens blockbustere er sikrede med USA-godkendelsen af Tresiba.

I fredags fik Novo Nordisk endeligt godkendt sit nye insulin Tresiba i USA. Med godkendelse af det vigtige lægemiddel har Novo Nordisk formentlig sikret sit medlemsskab af den eksklusive klub af medicinalkæmper, der kan præstere en toplinjevækst på mere end 10 pct.

»Det var ufatteligt væsentlig at få den her lukket ned i bogen for Novo Nordisk langsigtede målsætninger. Det afgør spørgsmålet, om de bliver over 10 procent toplinje-vækst eller under,« siger Novo analytiker hos Alm. Brand Markets, Michael Friis-Jørgensen.

Novos

Godkendelsen af Tresbina var bredt forventet i markedet. Også hos Sydbank, hvor analytiker Søren Løntoft-Hansen følger aktien:

»Vi skal helt sikkert forvente os rigtig, rigtig meget af Tresiba,« siger Søren Løntoft-Hansen, der forventer et topsalg på Tresiba på 17 mia. kr. i USA, hvilket vil slå Novos nuværende vækst-trækdyr, Victoza: »Jeg regner bestemt med, at Tresiba bliver større end Victoza. Jeg synes, at det er et rigtig, rigtig godt middel, og Tresiba har også fået en god indlægsseddel i USA.«

Michael Friis-Jørgensen regner med, at Tresiba og blandingsproduktet Ryzodeg vil nå et topsalg på mellem 35 og 40 mia. kr. på verdensplan, hvilket - som han selv udtrykker det - bestemt »ikke er pebernødder.«

NOVONORDISK-TRESIBA/

Men ifølge Michael Friis-Jørgensen såvel som Søren Løntoft-Hansen baner Tresiba-godkendelsen også vejen endnu en medicinal-blockbuster, der har potentialet til at blive endnu større end Tresiba: Blandingsproduktet Xultophy.

»Men man skal være opmærksom på, at der sker meget inden for diabetes-behandling i øjeblikket. Novo undersøger muligheden for at lancere en kombination af netop Tresiba og Victoza. Hvis der er noget, der kan kanibalisere salget af både Tresiba og Victoza - så kunne det være Xultophy,« siger Søren Løntoft-Hansen, der bakkes op af Michael Friis-Jørgensen:

clinton

»Tresiba i sig selv bliver rigtig stort, men det er lige så vigtigt, at det åbner op for blandingprodukter mellem insulin og GLP-1-produkter. Det er dyrt, men det er også meget, meget godt,« siger han.

Novo Nordisk har ikke selv meldt noget ud som sine salgsforventninger til Tresiba, men ifølge de to analytikere skal vi ikke forvente os det helt, helt store af salget før 2017.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen