Berlingske Business

Analytiker: Uomtvisteligt stærkt - dog et lille men

SANOFI-DIABETES/
Blødermidlet NovoSeven omsatte for 2.542 mio kr. i andet kvartal, som er en lille stigning i forhold til andet kvartal 2012. Foto:

Alm. Brand Markets vurderer, at Novo Nordisks halvårsregnskab kan få aktieanalytikerne til at løfte deres estimater.

Novo Nordisk har igen disket op med et sæt stærke resultater ved en regnskabsaflæggelse. Samtidig opjusteres forventningerne ganske betydeligt, og det vil formentlig betyde, at analytikerne generelt skal løfte deres estimater med 2-3 pct. efter regnskabet, vurderer analytiker i Alm. Brand Markets Michael Friis Jørgensen.

Han venter af samme årsag, at Novo-aktien vil stige fra åbningen torsdag morgen. Der dog et lille men.

- Det er ikke for at pille noget fra det her ultrastærke resultat. Men det er trukket lidt af faktorer, som på den lange bane måske ikke er så vedvarende, nemlig af NovoSeven-salget, der er meget stærkt, og af lavere end ventede forsknings- og udviklingsomkostninger. Diabetesforretningen er dog uomtvisteligt i rigtigt stærkt gænge fortsat, men det var markedet nok allerede sporet ind på, efter nogle rigtigt stærke receptdata, siger Michael Friis Jørgensen til Ritzau Finans.

Mens diabetesforretningen overordnet udviklede sig stort set i overensstemmelse med analytikernes forventninger, så var udviklingen - primært på grund af NovoSeven - noget stærkere end ventet inden for salg af biofarmaceutiske produkter.

Inden for Biopharmaceuticals omsatte Novo for 4774 mio. kr. i andet kvartal mod 4507 mio. kr. i den tilsvarende periode af 2012. Heraf tegnede blødermidlet Novoseven sig for 2542 mio. kr. mod 2451 mio. kr. i andet kvartal 2012.

Analytikerne havde ventet et samlet salg af biofarmaceutiske produkter på 4497 mio. kr. ifølge et estimat indsamlet af SME Direkt for Ritzau Finans, mens salget af Novoseven var ventet på 2446 mio. kr.

I diabetesforretningen steg Novos omsætning til 16,6 mia. kr. fra 15,0 mia. kr. i den tilsvarende periode sidste år, men det var som ventet af analytikerne, der havde estimeret et salg på 16,7 mia. kr.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen