Berlingske Business

Analytiker: Stærkt signal fra Lundbeck

pix - lundbeck 2 - biz
Tingene går som de skal hos Lundbeck, vurderer senioranalytiker Michael Friis Jørgensen. Foto:

Det er svært at finde noget negativt i kvartalsregnskabet fra Lundbeck, vurderer analytiker.

Lidt har også ret. Og dagens lille opjustering fra medicinalvirksomheden Lundbeck er absolut gode nyheder, vurderer senioranalytiker Michael Friis Jørgensen fra Alm. Brand Markets.

I regnskabet for andet kvartal meddeler Lundbeck, at selskabet venter et salg for helåret i niveauet 14,6-15 mia. kroner mod tidligere ventede 14,4-15 mia. kroner.

»Opjusteringen er et stærkt signal fra Lundbeck. Her bliver bunden løftet, og det ser vi sjældent hos Lundbeck, så det betyder, at tingene går som de skal,« siger han til Berlingske Business.

Michael Friis Jørgensen hæfter sig ved det stigende salg inden for kategorien »nye produkter«, hvor salget er steget med 48 procent til 1.402 mio. kroner i årets første seks måneder fra 947 mio. kroner i samme periode sidste år. Senioranalytikeren betegner stigningen i salget som »markant«.

»De nye produkter er vigtige at holde øje med, fordi de peger fremad for selskabet,« siger Michael Friis Jørgensen.

Samlet steg Lundbecks omsætning med 11 procent fra første halvår sidste år til første halvår i år. Alligevel er resultatet kun steget en anelse, mens det fra andet kvartal sidste år til andet kvartal i år er faldet fra et underskud på 85 mio. kroner til et minus på 502 mio. kroner. Det skyldes dels engangsomkostninger til en EU-bøde på 900 mio. kroner, og dels en nedskrivning af produktrettighederne på Sycrest, der bl. a. bruges til behandling af skizofreni, med 210 mio. kroner, på grund af skuffende salg. Derfor vurderer Michael Friis Jørgensen, at den underliggende indtjening generelt er pæn.

Michael Friis Jørgensen venter desuden, at markedet vil reagere positivt på regnskabet fra Lundbeck med en lille stigning til aktiekursen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen