Berlingske Business

Analytiker: Overraskende Novo-opjustering

LRSJB
Administrerende direktør Lars Rebien Sørensen (tv), Jesper Brandgaard (th) har i dag præsenteret regnskab for årets seks første måneder. Her er det et billdede fra årsregnskab torsdag d. 30. januar 2014. Foto:

Dagens opjustering fra Novo Nordisk var overraskende, mener Sydbank-analytiker Søren Løntoft-Hansen, efter et regnskab hvor guld-midlet Victoza endnu engang er trækhesten hos Novo Nordisk.

Et regnskab til den positive side og en overraskende opjustering. Det er de ord, som Sydbanks Novo Nordisk-analytiker, Søren Løntoft-Hansen, sætter på dagens regnskab fra medicinalselskabet.

»Salgsmæssigt overgår man forventningerne indtjeningsmæssigt, og man overrasker med en opjustering i lokal valuta. Opjusteringen er drevet af en stærk bruttomarginal og et bedre produktmiks, hvor man sælger flere nye produkter med en højere pris,« siger Søren Løntoft-Hansen.

Som så mange gange før er det diabetesmidlet Victoza, der gør en særlig god figur hos Novo Nordisk. De seneste år er Victozas salg bare vokset og vokset og er nu meget tæt på at være Novo Nordisk bedstsælgende insulin.

Novo-direktør er på vej ind i Carlsbergs bestyrelse

»Trækhesten i regnskabet er helt klart Victoza. Og det er altså på trods af, at man har mistet markedsandele for GLP-1-midler. Novo Nordisk får en mindre bid af kagen, men kagen er blevet meget større,« siger Søren Løntoft-Hansen.

Markedet for de såkaldet GLP-1-midler er, som Søren Løntoft-Hansen nævner, vokset betragteligt, men er ikke i nærheden af at nå sit potentielle topsalg. Det er Victoza dermed heller ikke.

»Der er meget, meget langt endnu. Det her marked vil vokse fremadrettet. Selvom der er kommet øget konkurrence, så bidrager de nye produkter også til, at segmentet kan vokse fremadrettet,« siger Sydbank-analytikeren.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen