Berlingske Business
17:29Velux-formand er årets bestyrelsesformand

Analytiker kalder rygklap til Alzheimers-middel en super nyhed

Lundbeck
Lundbecks topchef, Kåre Schultz, kan glæde sig over, at den amerikanske lægemiddelstyrelse, FDA, har besluttet at give særstatus til Alzheimersmidlet Idalopirdin. Foto:

Lundbeck kan måske blive det første selskab, som formår at skabe et effektivt middel til behandling af Alzheimers.

Derfor er det en rigtig god nyhed for medicinalkoncernen, at den amerikanske lægemiddelstyrelse, FDA, har besluttet at give særstatus til Alzheimersmidlet Idalopirdin. Det kan nemlig bane vejen for en hurtigere lancering i USA.

Sådan lyder vurderingen fra Michael Friis Jørgensen, aktieanalytiker i Alm. Brand, efter at FDA torsdag har givet midlet såkaldt fast track-status.

- Der findes ikke midler, der er gode til Alzheimers, og med det her fortæller FDA, at der er et klart behov at finde et middel.

04BUSHjernen-204308.jpg

- Det øger sandsynligheden for at få en godkendelse hos FDA, når de anerkender behovet for et nyt middel, så det er en super nyhed for Lundbeck. Midlet kan blive det første gode produkt til Alzheimers, siger Michael Friis Jørgensen.

Han mener dog fortsat, at det er meget usikkert, om Lundbeck nogensinde får midlet ind i USA og giver det omkring 30 pct. sandsynlighed.

- Der er så mange virksomheder, som ikke har haft succes med finde den hellige gral inden for Alzheimersmedicin, som det vil være, hvis man en dag lykkes med at finde et middel, der kan modificere sygdommen.

Novo Nordisks nye insulin får god start I USA

- Alzheimers er det, man kalder kirkegården af alle medicinalprodukter, hvor kun to af de sidste 100 er nået gennem nåleøjet, og det har ikke været særlig gode produkter, siger Michael Friis Jørgensen.

LANG VEJ TIL GODKENDELSE

Idalopirdin, der skal bruges til patienter med Alzheimers i mild eller moderat grad, har været i gennem fase 2-studier.

Selskabet mangler stadig at færdiggøre fase 3-studier, der er det sidste og afgørende skridt, inden myndighederne skal tygge på en ansøgning for produktet.

Billede

Michael Friis Jørgensen vurderer, at - hvis alt mod forventning klapper - kan midlet komme på markedet i slutningen af 2017 eller starten af 2018.

- Lundbecks middel bliver formentlig ikke et vidundermiddel, men det bliver nok nærmere en mellemvej, hvor det nok ikke bliver super sygdomsmodificerende, men mindre kan også give en del til Lundbeck.

- Der er et enormt potentiale i det her produkt. Hvis man kan få et godt produkt til Alzheimers, er der en enorm urealiseret værdi i Lundbeck, men det er fortsat meget usikkert, for der er ikke nogen, som har været i stand til at finde et rigtig godt produkt, siger Michael Friis Jørgensen.

Lundbeck-aktien stiger oven på nyheden med 5,8 pct. til 267,50 kr.

Lundbæk

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen