Berlingske Business

Amerikansk superkæde indleder priskrig på høreapparater

Pics-høreapparat
Der er udbrudt priskrig på høreapparater i USA, efter at den amerikanske varehuskæde Costco nu sælger hvert tiende sæt høreapparater, der handles på det private amerikanske marked. Foto:

Der er udbrudt priskrig på høreapparater i USA, efter at den amerikanske varehuskæde Costco har erobret en stor del af det private amerikanske marked. Det presser også de danske producenter.

Den amerikanske varehuskæde Costco har for alvor sat sig på markedet for høreapparater og har sat gang i priskonkurrencen mod de uafhængige forhandlere. Kæden, der er i stil med Bilka eller Ikea, har fordoblet sit salg af høreapparater og sælger i dag hvert tiende sæt af høreapparater, der handles på det private, amerikanske marked.

Det skriver Jyllands-Posten.

Costco-kæden, der tæller knap 500 varehuse i hele USA, solgte flere end 200.000 par høreapparater i 2013. De høreapoparater, som varehuskæden forhandler, stammer blandt andet fra producenter som danske William Demant og GN Resound. Men i Costco er priserne meget lavere end hos de uafhængige forhandlere, påpeger administrerende direktør for Octicon under William Demant, Søren Nielsen:

5656

»Costco sælger alt fra rødvin til plæneklippere i kæmpe varehuse til indkøbspris plus 12-13 procent. Det gør de også med høreapparater. Det betyder, at man kan få høreapparater til en meget lavere slutbrugerpris, end hvis man går til en almindelig forhandler, som skal drive sin egen forretning og ikke har et stort varehus med en masse mennesker, der kommer forbi,« siger han til Jyllands-Posten.

Før i tiden solgte producenterne ikke deres mest eksklussive brands gennem Costco, men det vendte den store schweiziske producent, Sonova, op og ned på sidste år, da virksomheden begyndte at sælge sit premiumbrand »Phonak« gennem Costco.

Det er gået hårdt ud over de uafhængige forhandlere, der har specialiseret sig i at sælge høreapparater, og som i følge Jyllands-Posten har været vandt til at være de eneste, der sælger de eksklussive høreapparater. Men det har også ramt producenterne, og priskonkurrencen har tvunget danske William Demant til at sænke sine priser blandt de uafhængige forhandlere og til at nedjustrere forventningerne frem mod selskabets årsregnskab i februar.

oticon

Den danske producent af høreapparater, Widex, forsøger at begå sig på det offentlige marked med salg af høreapparater til krigsveteraner, Markedet domineres af Sonov, og i følge analytikere kan virksomheden forvente at møde hård konkurrence om markedsandele.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen