Berlingske Business

Amerikansk priskrig afliver Novos tabletdrøm

Mads Krogsgaard
Novo Nordisks forskningsdirektør Mads Krogsgaard må slagte en hellig ko. Foto:

Den voldsomme priskrig på diabetesprodukter har betydet, at Novo Nordisk har aflivet udviklingsprojeker med oral insulin. Novo Nordisks forskningsdirektør Mads Krogsgaard Thomsen forklarer, at det ikke længere er økonomisk rentabelt at køre videre.

Novo Nordisks forskningsdirektør Mads Krogsgaard Thomsen har tidligere kategoriseret oral insulin - altså insulin på tabletform - som den hellige gral inden for diabetesbehandling. Området er dog ikke helt så helligt for Novo længere, fremgår det af selskabets kvartalsregnskab.

Den voldsomme priskrig på især det amerikanske diabetesmarked får nu Novo Nordisk til at droppe udviklingen af oral insulin. Forskningsdirektør Mads Krogsgaard Thomsen forklarer fredag på en telekonference, hvorfor Novo har været nødt til at slagte en hellig ko i selskabets forskningsprofil.

Lars Rebien

»Siden vi indledte projektet i 2007, har prismiljøet udviklet sig i negativ retning, hvilket gør, at det trods det, at der er tale om et lovende molekyle, ikke vil være økonomisk rentabelt for os at forsætte projektet,« siger Mads Krogsgaard.

Forskningsdirektøren understreger, at Novo fortsat satser fuldtonet på at levere diabetesmidler i tabletform, når det gælder fremtidshåbet Semaglutid. Novo vil med tabletsatsningen på Semaglutid bygge to nye fabrikker - en i USA og en i Måløv - til en samlet pris på 13 milliarder kr.

Mens Novo altså slagter sine udviklingsprojekter inden for oral insulin, skriver selskabet samtidig i sit regnskab, at der i fremtiden skal satses på en række nye områder.

Novo

»Udover de allerede etablerede beslægtede områder vil Novo Nordisk som nye områder forfølge leversygdommen NASH, diabetisk nyresygdom og hjerte-kar-sygdom, både i forskning og udvikling,« skriver Novo Nordisk i sit regnskab.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen