Berlingske Business

Amerikansk medicinalkæmpe løfter forventningerne

GERMANY HEALTH DRUG COUNTERFEITING
Gilead Sciences havde godt nyt i ærmet, da selskabet leverede regnskabstal. Arkivfoto. Foto:

Det amerikanske medicinalselskab Gilead Sciences havde onsdag godt nyt i ærmet, da selskabet leverede regnskabstal for andet kvartal.

Ikke bare var resultaterne bedre end ventet. Også forventningerne har fået et løft, rapporterer Bloomberg News.

Gilead har ellers været ramt af faldende omsætning det seneste år, da øget konkurrence til selskabets produkter til behandling af smitsom leversygdom, hepatitis C, har drevet priserne ned og øget kampen om patienterne.

USA-BIOGEN/RESULTS

Og omsætningen faldt da også i det netop afsluttede kvartal - i øvrigt for femte kvartal på stribe - men nedgangen var langt mindre end ventet.

Salget af lægemidler til behandling af hepatitis C bakkede med 28 pct. til 2,9 mia. dollar, men lå markant over analytikerforventningerne om et salg på 2,3 mia. dollar.

Lægemidlerne til behandling af leversygdommen var dermed også den primære forklaring på, at Gileads samlede toplinje på 7,14 mia. dollar tromlede analytikernes forventning på 6,34 mia. dollar.

I andet kvartal fik Gilead desuden et overskud per aktie på 2,56 dollar, hvilket toppede analytikerforventningerne om et resultat på 2,14 dollar ifølge Bloomberg News. Regnskabet, der kom efter amerikansk børslukketid, har sendt aktien 2,1 pct. højere på eftermarkedet.

Gilead venter nu, at selskabets produkter til behandling af smitsom leversygdom hepatitis C vil lande et salg på 8,5-9,5 mia. dollar mod tidligere estimeret 7,5-9 mia. dollar. Den samlede omsætning i år ventes at løbe op i 24-25,5 mia. dollar mod tidligere ventet 22,5-24,5 mia. dollar.

24BUSPix1-Florian-Schnharti.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen