Berlingske Business

Ambu-topchef: På alle leder og kanter et rigtig godt regnskab

fgh
Foto:

En vækst på 15 pct. i omsætningen i lokal valuta, og en opjustering af forventningerne til den organiske vækst giver tilfredshed hos den administrerende direktør hos medicoselskabet Ambu, Lars Marcher.

- Det er på alle leder og kanter et rigtig godt regnskab. 15 pct. vækst på toppen på et kvartal, der sidste år voksede med 14 pct. Så det er vækst på vækst, siger Lars Marcher til Ritzau Finans.

Nettoomsætningen landede i andet kvartal det skæve regnskabsår på 651 mio. kr. I samme kvartal sidste år lød det tal på 613 mio. kr.

Mens omsætningen er øget, så glæder direktøren sig også over, at udviklingen slår igennem i hele regnskabet.

- Det jeg måske er mest imponeret over ud over væksten, det er, at vores skalering på bundlinjen slår fantastisk igennem. Vi forbedrer vores Ebit-margin med 4 pct. til historisk 24 pct. i et kvartal, så det er rigtig fint, siger Lars Marcher.

Ambu fremstiller blandt andet endoskoper, elektroder til overvågning og genoplivningsmasker.

VI FASTHOLDER PRISERNE

Lars Marcher forklarer, at den høje Ebit-margin skyldes, at selskabet har været i stand til at styre omkostningerne.

- Men det er også et resultat af, at vi er i stand til at fastholde vores priser.

- Der bliver snakket meget om prispres i lifscience i øjeblikket, men vores kunder er villige til at betale det, vi mener varen er værd.

Når man kombinerer det med et øget salg, resulterer det, i et højere resultat med den samme indsats, forklarer Lars.

Periodens resultat landede på 94 mio. kr. mod 84 mio. kr. året før.

I regnskabet løfter Ambu forventningerne til den organiske vækst til intervallet 14-15 pct., hvor det tidligere lød på 13 pct. Selskabet fastholder dog forventningerne til en Ebit-margin på 20-21 pct.

Med en Ebit-margin på 24 pct. i andet kvartal, er Ambu foran forventningerne til resten af året.

- Grunden til, at vi ikke justerer vores indtjening op, er at vi er meget opmærksomme på, at det også giver yderligere muligheder for at investere i forretningen i tiltag, der skal resultere i yderligere vækst.

- Så det er ikke et resultat af, at vi har tømt alle lommerne, men et spørgsmål om, at vi føler, at vi skal blive ved med at investere i selskabet, siger Lars Marcher.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen