Berlingske Business

Ambu-topchef: Fin start på året - USA er et lille aberdabei

vad
Overskrift
Administrerende direktør i Ambu er godt tilfreds med udviklingen, men er ikke helt tilfreds med væksten på det vigtige amerikanske marked.  Foto:
Overskrift
Danske Ambu har netop lanceret et nyt, "bærbart drop", som skal gøre det lettere for patienter, der har gennemgået en operation, at komme hurtigt hjem fra hospitalet. Droppet er opfundet af en israelsk læge og er det seneste eksempel på danske virksomheder, der går på teknologijagt i udlandet. Ambus adm. direktør Lars Marcher fortæller om, hvordan Ambu spottede den israelske opfinder og udviklede produktet sammen med ham, og hvorfor det er vigtigt for danske virksomheder at tænke globalt i jagten på nye idéer. Foto:

Administrerende direktør i Ambu er godt tilfreds med udviklingen, men er ikke helt tilfreds med væksten på det vigtige amerikanske marked.

Ambu er kommet fint fra start i regnskabsåret 2014/15.

Administrerende direktør Lars Marcher er godt tilfreds med udviklingen, og hæfter sig ved en stærk i Europa og Asien. Derimod syner væksten på det vigtige amerikanske marked ikke af meget i kvartalet, men det skyldes periodeforskydninger, forklarer Lars Marcher.

- Kigger man på USA, så har vi en vækst på 2 pct., men det skyldes udelukkede, at vi i kvartalet har konsolideret vores to lagerfunktioner på østkysten og i Indianapolis og outsourcet det til UPS, som fremover skal stå al lagerhåndtering og distribution. Det har betydet, at vi fik svært ved at levere for cirka 8 mio. kr., som først kom ud i den første uge af januar, siger Lars Marcher og uddyber:

- Justeres for det, var væksten i USA 7 pct., hvilket er godkendt.

Lars Marcher fremhæver desuden modtagelsen af videoskopet, aScope, på det amerikanske marked. Videoskopet, der bruges af bedøvelseslæger til at orientere sig i patientens luftveje, sælges nu til mere end 400 amerikanske hospitaler.

- Vi har været spændte på, om den succes vi havde i Europa ved lanceringen af aScope også kunne overføres til USA, og det har vist sig at være tilfældet, hvilket vi er rigtigt glade for, siger Lars Marcher.

Det typiske lidt afdæmpede kvartal for Ambu viste en omsætningsfremgang til 388 mio. kr. fra 342 mio. kr. Styrkelsen af dollaren medvirkede til ekstra fremgang ud over den organiske salgsvækst på 9 pct. lokal valuta. Imidlertid afregnes Ambus produktion i kinesiske yuan og malaysiske ringgit, der også er styrket mod kronen, hvilket betyder, at den samlede valutaeffekt på driftsindtjeningen er negativ med 3 mio. kr. i første kvartal.

Alt i alt faldt driftsresultatet til 15 mio. kr. mod 16 mio. kr. sidste år. På bundlinjen blev indtjeningen dog øget til 8 mio. kr. fra 3 mio. kr.

Ambu fastholder forventningerne i lokal valuta, mens forventningerne i kr. justeres, så der nu ventes en toplinjevækst på 16 pct. mod tidligere 10 pct., mens driftsmarginen præciseres nedad til 12,5 pct. fra 13 pct.

I Europa øgede Ambu salget med 13 pct. i første kvartal, hvilket blandt andet skyldes en fokusering af salgsstyrken.

- Vi kan se, at vores one-stop-shop tilgang med et komplet produktprogram betyder, at flere kunder vælger Ambu frem for vores konkurrenter. Det kan vi tydeligt se. Vores hovedkonkurrenter vokser med under 5 pct., siger Lars Marcher.

/ritzau/FINANS

 

Jakob Dalskov +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail: finans[AT]ritzau.dk , www.ritzaufinans.dk

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen