Berlingske Business

ALK-topchef: Stor milepæl falder omkring årsskiftet

alk
Overskrift
I Europa er ALK-Abelló den førende virksomhed på markedet for allergivaccination. Her fra Direktionen, Direktør Jens Bager. Foto:
 

ALK-Abelló har på grund af usikkerhed om timingen holdt ganske store potentielle milepælsbetalinger relateret til udviklingen af sin husstøvmidetablet ude af sine foreløbige resultatprognose for 2015.

Det skyldes, at betalingerne lige så godt kan ende med at falde i 2016.

Barberet til basisforretningen venter ALK en omsætning på 2,2-2,3 mia. kr. mod 2,2 mia. kr. sidste år. Driftsresultat før særlige poster og eksklusive milepæle og royalties fra salget af selskabets allergitabletter i Nordamerika og Japan ventes at blive på 225-300 mio. kr. mod 273 mio. kr. sidste år.

alk

Oven i venter ALK så omkring 170 mio. kr. i milepæle for de kommende to år.

- Den ene milepæl er relateret til Japan, hvor vores partner indsendte registreringsansøgning for to uger siden for en tablet mod husstøvmideallergi. Den ene betaling er relateret til godkendelsen i Japan, som vi venter vil ske ved udgangen af 2015 eller i starten af 2016, siger Jens Bager og uddyber:

- Den anden er knyttet til Nordamerika, hvor vi i løbet af 2016 kan forvente en indsendelse af en registreringsansøgning og i slutningen af 2016 også en godkendelse.

ALK

Hertil kommer, at royalties fra salget af selskabets tabletter i Nordamerika og Japan, hvor henholdsvis Merck og Torii Pharmaceutical har rettighederne, vil generere yderligere indtægter, som ALK heller ikke har taget med sin prognose for 2015.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen