Berlingske Business

ALK-topchef: Håber trenden fortsætter for tabletsalg i USA

alk
Overskrift
Foto:
 

ALK-Abelló vil stadig ikke udtrykke deciderede salgsforventninger til sin amerikanske partner Mercks salg af de tabletbaserede allergivacciner, Grastek og Ragwitek, i USA.

Dog er trendkurven i de første recepttal lovende, mener administrerende direktør Jens Bager.

- Vi har ingen erfaring med indtrængningskurve og salg af produktet, og Merck venter ikke med at sætte tal på deres forventninger i 2015. Men det, der giver stor gennemsigtighed, er, at recepttallene offentliggøres uge for uge. Det vil sige, at vi og analytikerne kan følge salget tæt, forklarer Jens Bager.

I sidste uge blev 324 patienter sat på behandling med Grastek, der er ALK's tabletbaserede græsallergivaccine. Generelt er det dog stadig tidligt i lanceringsfasen.

ALK

- Men vi håber, at de trendkurver, vi ser, er noget, der fortsætter, siger Jens Bager.

Han peger på, at der siden nytår uge for uge har været fremgang i antallet af recepter. Derudover ønsker Jens Bager ikke udtrykke forventninger til salget, ud over at patientoptaget vil blive afdæmpet.

- Det er en helt ny produkttype, og det vil sige, at både læger og patienter skal uddannes i det. Det betyder også, at vi ser en lang indtrængningskurve for produkterne. Vi er forsigtigt optimistiske, og vil vil følge det uge for uge, siger Jens Bager.

Royalties fra salg af tabletter i Nordamerika og Japan, hvor henholdsvis Merck og Torii Pharmaceutical har rettighederne, har ALK på grund af usikkerhed om omfanget valgt ikke at tage med i sin resultatprognose for 2015.

asdf

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen