Berlingske Business

ALK-topchef efter aktielussing: Det er mit lod

Helmann
Carsten Hellmann, der er topchef i allergikoncernen ALK, er klar med en ny strategi for, hvordan selskabet skal få hul på det vanskelige amerikanske marked.

Allergikoncernen ALK har en elendig dag på børsen med et fald på næsten 12 pct. Aktien falder i kølvandet på, at selskabet har præsenteret en ny strategi, der koster en milliard kroner. ALK-topchef tager det store aktiefald på sin kappe.

Den danske allergikoncern ALK forsøger nu igen-igen at slå hul på det amerikanske marked. I et nyt forsøg på at skabe et gennembrud på verdens vigtigste marked for lægemidler, har ALK mandag morgen lanceret en ny strategi, der kommer til at koste en milliard kroner.

Laundromat

Den nyhed er aktionærerne ikke voldsomt tilfredse med og kvitterer ved at sende aktien ned med næsten 12 pct.

Det store aktiefald er dog ikke noget, der får topchefen i ALK, Carsten Hellmann, til at ryste på hænderne.

»Jeg tænker, at det er mit lod. Analytikerne har sine modeller. Nu har jeg lavet en meget præcis anvisning af, hvad jeg tror, der skal til. Jeg har ikke hørt én investor sige: Det er simpelthen ikke det rigtige, du gør. Alle bakker op omkring det,« siger Carsten Hellmann.

Den danske allergikoncern skriver i en meddelelse til fondsbørsen, at selskabet overvejer at finde pengene til den nye strategi ved at optage gæld eller skaffe ny kapital. Og det er muligvis den udsigt, der ikke rigtigt behager aktionærerne.

Helmann

»Der er nogen, der vil sige: Hov, hvor vil I få pengene fra? Der er mit budskab egentlig bare: Jeg har en meget stærk hovedaktionær, der støtter op omkring strategien. Pengene til den nye strategi kan komme mange forskellige steder fra. Jeg er ikke et biotekselskab med en tom kasse, men har omkring tre milliarder i omsætning om året,« siger Carsten Hellmann.

ALK vil nu vinde Nordamerika ved at gå meget mere specifikt til værks end den forhenværende amerikanske partner Merck, der tidligere har forsøgt at få det danske medicinalselskabs allergitabletter ud over rampen i USA.

»Det, vi gør anderledes nu, er, at vi har halvdelen af den salgsstyrke, som Merck havde, men vi går kun efter en tiendedel af det antal læger, som Merck gjorde,« siger Carsten Hellmann.

I USA er ALK er grundlæggende ramt af, at de ­amerikanske allergilæger ikke er vilde med at udskrive recepter på det danske selskabs ­tabletter, fordi de ganske enkelt tjener langt flere penge på at tilbyde traditionelle ­injektionsbaserede behandlinger, som de ofte selv blander.

At allergikoncernen ikke har ret godt fat i USA sammen­lignet med andre danske medicinalselskaber illustreres meget godt af, at allergikoncernen i 2016 hentede langt under 20 pct. af sin omsætning på klodens mest lukrative marked for lægemidler.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen